CLS - kupékjempe fra Mercedes

Målgruppen for den nye klassen firedørs-kupe må vel være noe sånt de-som vil-ha-kupe, men-har-barn-som-nekter-å-sitte-i-baksetet-på-en-todørs-variant.

Publisert
Sist oppdatert

Og de må Mercedes-Benz tro det finnes en del av. Resultatet av Mercedes-Benz temperaturmåling for bilklassen under fjorårets Geneve-utstilling har i alle fall resultert i en produksjonsklar bil. Til høsten er CLS ute på markedet, i første omgang er det snakk om to motoralternativer.

Sprek V6 og sterk V8

272 hestekrefter yter den nye 3,5-liters V6-motoren som CLS deler med nye SLK. Fra 2.400 o/min er 350 Nm tilgjengelig, og den nye 7-trinns automatgirkassen sørger for at 0-100 km/t går unna på 7 sekunder. Dette er en spesielt effektiv automatgirkasse, i SLK gir den girkassen bedre akselerasjonstider enn den manuelle girkassen. Det er imponerende.

V8eren er en 5-liter som leverer 460 Nm på det beste, og 306 hestekrefter. Det er nok til at Mercedes-Benz har valgt å elektronisk begrense ved 250 km/t. 0-100 km/t gjennomføres på 6,1 sekunder.

To troner

De håpefulle, oppad begrenset til to, får hver sin trone. De to baksetene er romslige, antakelig svært komfortable, og med en lang midtkonsoll som avgrenser den enkeltes territorium. I CLS blir dermed eneste kupé-ulempen at det kun er to plasser i baksetet. Bagasjerommet måler 505 liter ifølge Mercedes-Benz.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer