

Og de må Mercedes-Benz tro det finnes en del av. Resultatet av Mercedes-Benz temperaturmåling for bilklassen under fjorårets Geneve-utstilling har i alle fall resultert i en produksjonsklar bil. Til høsten er CLS ute på markedet, i første omgang er det snakk om to motoralternativer.
Sprek V6 og sterk V8
272 hestekrefter yter den nye 3,5-liters V6-motoren som CLS deler med nye SLK. Fra 2.400 o/min er 350 Nm tilgjengelig, og den nye 7-trinns automatgirkassen sørger for at 0-100 km/t går unna på 7 sekunder. Dette er en spesielt effektiv automatgirkasse, i SLK gir den girkassen bedre akselerasjonstider enn den manuelle girkassen. Det er imponerende.
V8eren er en 5-liter som leverer 460 Nm på det beste, og 306 hestekrefter. Det er nok til at Mercedes-Benz har valgt å elektronisk begrense ved 250 km/t. 0-100 km/t gjennomføres på 6,1 sekunder.
To troner
De håpefulle, oppad begrenset til to, får hver sin trone. De to baksetene er romslige, antakelig svært komfortable, og med en lang midtkonsoll som avgrenser den enkeltes territorium. I CLS blir dermed eneste kupé-ulempen at det kun er to plasser i baksetet. Bagasjerommet måler 505 liter ifølge Mercedes-Benz.
CLS 500 får luftfjøring som standard, og begge variantene vil være utstyrt med PRE-SAFE. PRE-SAFE på Mercedes-Benz-språk er et system som strammer opp sikkerhetsbelter og justerer seteinnstillinger i potensielt farlige situasjoner. Det gjør blant annet at kollisjonsputene virker mer presist.
Store bilder av CLS finner du her.