CO2-kvote: Restriksjoner på privat bilkjøring kommer (APRILSPØK)

Miljøet skal reddes, og det på bekostning av privatbilismen. Fra og med neste år blir store bensin- og dieselslukere stående stille store deler av året.

Publisert
Sist oppdatert

De fleste har nok fått med seg at det globale klimaet har forandret seg. Selv her i Norge har varme vintre, orkaner og store uberegnelige nedbørsmengder gjort befolkningen noe betenkt. Mye av disse skadene kan direkte knyttes til privatbilismen og store utslipp av CO2. CO2-utslipp knytter seg direkte til forbruk og type drivstoff. En bil med dieselmotor som bruker 1 liter per mil har 11 prosent høyre utslipp av CO2 enn en bensinbil som bruker 1 liter per mil. I tillegg slipper en dieselbil ut mer nitrogenoksid og partikler enn en bensinbil.

I Sverige har man allerede gått over til en skatteordning (omtrent som vår årsavgift) som favoriserer miljøbiler veldig. Miljøbiler er biler som slipper ut mindre enn 120 gram CO2 per kilometer, og salget av disse bilene i Sverige har økt enormt.

Nordmenn går motsatt vei

Her i Norge er det annerledes. Til tross for enorme avgifter på biler og kjempedyrt drivstoff, kjører nordmenn privatbil som aldri før. I tillegg har salget av miljøfientlige SUVer og dieselbiler aldri vært høyere enn det det er nå. Derfor har politikerne bestemt at det må kraftigere lut til.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer