Corolla får ansiktsløfting

Toyota Corolla får sin første ansiktsløfting allerede i august - etter bare to og et halvt år på markedet. Samtidig får den populære kompaktbilen mer utstyr og et nytt dieselalternativ.

Publisert
Sist oppdatert
Bildet viser en Corolla Sport
Bildet viser en Corolla Sport Vis mer

Corolla får ansiktsløfting

  1. Fotoalbum


Det var i januar 2002 at niende generasjon Toyota Corolla ble lansert i det norske markedet. Det tok ikke mange månedene før det ble klart at den nye bilen ville bli Norges mest solgte modell. Og ved utgangen av 2002 viste det seg at mer enn 5.000 nordmenn hadde kjøpt seg en ny Corolla i løpet av året. Dermed knuste Corolla all konkurranse. Passat, som kom på andreplass, kunne bare skilte med 4.000 solgte eksemplarer.

Kun slått av Avensis

Også i fjor solgte Corolla godt og tok nok en gang førsteplassen, med nesten 4.400 biler. Men hakk i hæl fulgte nylanserte Toyota Avensis, som tok en sterk andreplass, med snaue 4.000 eksemplarer. Og når Avensis først kom i siget, skulle den vise seg å være ustoppelig. Ved utgangen av april var det solgt mer enn 2.300 Avensiser, mens Corolla måtte ta til takke med drøye 1.700 salg.

Udramatiske endringer

Bildet viser en Corolla Sport
Bildet viser en Corolla Sport Vis mer


Likevel, nye Corolla har vært en suksess. Derfor lot vi oss overraske over at Toyota allerede nå kunne melde at en ansiktsløfting er rett rundt hjørnet. Etter å ha kikket nærmere på bildene, så viser det seg imidlertid at ansiktsløftingen er relativt udramatisk.

De synlige endringene begrenser seg stort sett til nye frontlykter med såkalt "tåredrypp-fasong", en ny horisontalt todelt grill og en fornyet frontstøtfanger. Vi har kun fått tilgang på bilder av Sport- og T-Sport-versjonene, og vet derfor ikke om ordinære Corollaer vil få det store, morske luftinntaket som vises på bildene.

Nytt ratt og tekstiler

De visuelle endringene på bakparten er enda mer beskjedne og begrenser seg stort sett til en slisse i bakfangeren og nytt mønster i baklyktene.

De innvendige endringene ser heller ikke ut til å være oppsiktsvekkende. Men rattet er nytt og tekstilene i setene skal være forbedret.

Sport

Verstingutgaven av dagens Corolla heter T-Sport og kan skilte med 192 hestekrefter. Denne spenstige bilen koster imidlertid langt over 300.000 kroner og bli dermed i dyreste laget for mange. I sammenheng med ansiktsløftingen lanseres imidlertid en ny sportslig Corolla-versjon, som vil bære navnet Sport. Denne vil kjennetegnes ved sideskjørt og andre sportslige detaljer, men vil være relativt rimelig, noe vi kommer tilbake til. For å få ned prisen har Toyota blant annet kuttet ut det elektroniske stabilitetsprogrammet (ESP), som på Toyota-språket heter VSC (Vehicle Stability Control). Sport-utgaven vil også leveres med manuelt klimaanlegg.

Mer utstyr

Corolla får ansiktsløfting


Når det gjelder de ordinære Corolla-utgavene, er altså de utseendemessige endringene forsiktige. Det som derfor er mer interessant enn selve ansiktsløftingen, er utstyrsnivået. Dette blir nemlig bedre. For det første har Toyota endelig utviklet et ratt som er justerbart i dybden. Dermed forsvinner en våre tyngste innvendinger mot Corolla. I tillegg blir elektronisk stabilitetsprogram (ESP), som på Toyota-språket heter VSC (Vehicle Stability Control), nå standard i alle Corollaer i utstyrsnivå Sol. I dag er VSC kun tilgjengelig i kombinasjon med 1,6-liters motor. Sol-utgavene får nå også regnsensor, automatisk nedblendbart bakspeil, rattbetjening av radioen og tåkelys.

Andre nyheter inkluderer totrinns setebeltevarsling og muligheten for å koble ut passasjerkollisjonsputen foran. Dermed kan bakovervendt barnesete monteres i forsetet.

Avgiftsgunstig dieselmotor

Det som også er interessant, er at Corolla får en ny dieselmotorer. Dagens 2,0-liter, som yter 90 hestekrefter og 215 newtonmeter, forsvinner og erstattes en 1,4-liter som tilfredsstiller EU4-kravene. 1,4-literen yter 90 hestekrefter og 190 Nm og skal klare seg med 0,49 liter per mil ved blandet kjøring. Det er en besparelse på 0,08 liter sammenlignet med den utgående 2,0-literen. En annen stor fordel med 1,4-literen, er at den passer det norske avgiftsystemet godt. Mens man måtte betale drøye 40.000 kroner i slagvolumavgift for 2,0-literen, slipper man unna med snaue 20.000 kroner for 1,4-literen.

116-hester fortsatt tilgjengelig

Toyota-kjennere vil være klar over at også Toyota Yaris er tilgjengelig med en 1,4-liters dieselmotor. Dette er imidlertid ikke den samme motoren som vi vil finne i Corolla. Yaris-versjonen yter 75 hestekrefter og 170 Nm.

Kjennere vil også være klar over at Corolla i dag er tilgjengelig med 2,0-liters dieselen som vi også kjenner fra Avensis, RAV4 og Previa. Denne motoren, som yter 116 hestekrefter og 280 Nm, vil fortsatt være tilgjengelig i Corolla.

Kommer i august

Bildet viser en Corolla T-Sport
Bildet viser en Corolla T-Sport Vis mer


De ansiktsløftede Corollaene vil være på plass i Norge allerede i august, med unntak for 1.4 D-4D, som kommer i september. Hvis du er blant dem som vurderer å gå til anskaffelse av en Corolla, vil det i utgangspunktet lønne seg å vente på den ansiktsløftede utgaven, fordi denne vil være mer attraktiv når den skal selges.

Du skal imidlertid være klar over at prisene stiger noe. Femdørs-utgaven av 1.6 Sol vil for eksempel stige fra dagens 221.400 kroner til 227.700 kroner. På den annen side inkluderer denne prisøkningen, som utgjør 6.300 kroner, mye nytt utstyr.

Sport-utgaven, som altså mangler elektronisk klimaanlegg og ESP, vil koste 219.500 kroner.

Billigere dieselalternativ

Med den nye 1,4-liters dieselmotoren under panseret, blir prisen 229.500 kroner i utstyrsnivå Sol. Det utgjør en besparelse på nesten 20.000 kroner sammenlignet med dagens 2,0-liters 90-hester, som koster 247.800 kroner.

Prisene

1.6 Sport: 219.500 kr
1.6 Sol: 227.700 kr
1.4 D-4D Sol: 229.500 kr

Store bilder finner du her.

Her finner du mer Toyota-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder




  • Vi bryr oss om ditt personvern

    dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer