CVT i praksis

En trinnløs girkasse er et klart bedre automatgirsubstitutt enn manuelle girkasser med automatisert kløtsj.

Publisert
Sist oppdatert

Småbiler med automatgir er klart praktisk i byen. Drivstofføkonomi og produksjonskostnader har fått produsentene til å tenke i nye baner, og mellom vanlig automatgir og manuelt gir er det nå noen alternativer. Honda har valgt en trinnløs variant, mens du i Toyota Yaris og Opel Corsa finner en manuell girkasse med automatisert kløtsj.

Enkel

Overføringen fra motor til drivaksler går via en stålrem i girkassen. Denne remmen ligger over to hjul bestående av to plater hver. Sporet der remmen går kan justeres med avstanden mellom platene, og det er det som sørger for økt eller redusert utveksling. Denne utvekslingen kan varieres kontinuerlig, og girkassen gir motoren muligheten til å jobbe på det mest formålstjenlige turtall.

Formålstjenlig er et stikkord, fordi mye av brukervennligheten og komforten med girkasser som dette ligger i hvordan ingeniørene på fabrikken har tenkt seg at vi liker å kjøre. Blant annet programmeres det hvor raskt gasspedalen skal trykkes inn for at girkassen skal forstå at her er det snakk om lyskryssrace, og legge seg på et turtall der effekten høyest.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer