For 40 år siden forhandlet statsminister Oddvar Nordli og Volvo-sjef Per G Gyllenhammar fram den såkalte Volvo-avalen: Svenskene skulle få en andel av oljen i Nordsjøen, mens Norge skulle overta 40 prosent av Volvo.
Volvos småaksjonærer hadde imidlertid liten tro på et norsk oljeeventyr, sa nei takk og svenskene gikk glipp av 700 milliarder kroner.
Det høres nesten ut som en svenskevits, men er en sann historie som svenskene nå helst ikke vil snakke om.
Vinn-vinn, eller?
Avtalen var ment å være starten på et større industrisamarbeid mellom Norge og Sverige. Volvo forpliktet seg til å utvikle mellom 3.000 til 5.000 nye arbeidsplasser i Norge, med en ny norsk fabrikk for produksjon av Volvo-deler.
Avtalen måtte imidlertid først godkjennes av generalforsamlingen i Volvo. Der viste det seg at småaksjonærene ikke hadde noen tro på at Norge ville finne olje i Nordsjøen. Eller kanskje var det ren motvilje mot å la lillebror Norge få innpass i deres stolte industri-flaggskip.
På generalforsamlingen i januar 1979 samlet småaksjonærene seg og stemte imot avtalen, som dermed ikke ble noe av.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger