Dacia: Fortsatt i live

Dacia tas ikke lenger inn til Norge men har nesten 50 prosent av det rumenske hjemmemarkedet. Og ingen skal beskylde Dacia for å mangle ambisjoner.

Publisert
Sist oppdatert

Dacia, som forøvrig er Romanias antikke navn, startet med bilproduksjon midt på 60-tallet, men kom først skikkelig i gang i 1969, da de inngikk en avtale om linsensproduksjon av Renault 12. Denne modellen fikk navnet Dacia 1300 og har solgt i bøtter og spann i Romania. Dacia 1300 regnes i dag uffisielt som Romanias nasjonalbil.

Eies av Renault

I 1999 bestemte Renault seg for å kjøpe Dacia og i dag produserer rumenerene nesten 60.000 biler i året. Dette er et voksent tall, men ikke særlig imponerende med tanke på antall ansatte. Renault oppgir i hvert fall selv at hele 17.000 mennesker er ansatt i Dacia-systemet, noe som betyr at det kun produseres drøye tre biler per ansatt i året.

Solenza

I dag har Dacia en palett bestående av fire modeller. Den nyeste, Solenza, ble lansert så sent som i april i år. Solenza er en sedan basert på Renault Thalia, som i sin tur deler understell med Clio. I likhet med alle de andre Dacia-modellene er Solenza utrustet med en 1,4-liters motor.

Supernova

I 1996 kom Supernova, som var arvtakeren til Dacia Nova. Supernova er også en sedan på rundt fire meter og er den eneste Dacia-modellen som ikke er basert på en Renault-modell. Bilen med det ubeskjedne navnet er Dacias sportslige alternativ og kan blant annet leveres med hekkspoiler.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer