Fjorårets Dakar-rally ble altså en stor suksess for Mitsubishi. Franske Stéphane Peterhansel og kartleser Jean Paul Cottret var førstemann i mål i Dakar, etter å ha tilbakelagt 1.109 mil, hvorav 543 mil spesialetapper. Like bak kom japanske Hiroshi Masuoka og hans franske kartleser Gilles Picard, som i likhet med Peterhansel hadde krysset Vest-Afrika med en Pajero Evolution.
270 hestekrefter
Årets Pajero Evolution er ifølge Mitsubishi kraftig modifisert sammenlignet med fjorårets bil. Blant annet er fjorårets 3,5-liters V6-motor erstattet av en ny 4,0-liter. Denne 24-ventilers-motoren yter rundt 270 hestekrefter og 422 newtonmeter. Det betyr at motoren er betydelig kraftigere enn den vi finner i en ordinær Pajero V6.
Kort, men bred
Selve bilen er bare 422 centimeter lang og dermed en av de korteste bilene som deltar i løpet. Bredden er imidlertid hele 197,8 centimeter, 2,8 centimeter mindre enn det maksimale som tillates i Dakar 2005. Det kraftig hjulopphenget, som blant annet inkluderer åtte fjærer og støtdempere, er festet til hjul i dimensjon 235/85-16. Også felg og dekkstørrelse er regulert av arrangørene, i likhet med fjæringsvandring, som ikke skal være lenger enn 25 centimeter.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger