I fjor stilte Volkswagen for første gang opp moderne tid opp i Dakar-racet. Men til tross for at det tyske storkonsernet kun stilte med to biler gikk det overraskende bra. Volkswagen-fører Bruno Saby tok sjetteplassen og slo dermed det langt mer erfarne Nissan-laget, som måtte ta til takke med en syvendeplass som besteplassering. Volkswagens kvinnelige fører, Jutta Kleinscmidt, var uheldig tidlig i løpet. Hun kjørte i altfor stor fart gjennom en stor vanndam og ødela motoren. Selv om Jutta måtte ha mer hjelp enn det reglene tillater, valgte hun å fullføre løpet og vant blant annet 16. etappe.
Kankkunen og Gordon
I år stiller altså Volkswagen med fire biler, like mange som Mitsubishi. To nye førere har kommet til, finnen Juha Kankkunen og amerikaneren Robby Gordon. Sistnevnte gjorde det svært godt de første etappene, men hadde en stygt uhell på 6. etappe på onsdag.
260 hestekrefter
Det som særpreger Volkswagens satsing, er det faktum at Race-Touaregene er utrustet med dieselmotorer. Slagvolumet er i år økt fra 2,3 til 2,5 liter, noe som har økt effekten til 260 hestekrefter. Det betyr at den lille dieselmotoren yter nesten like mye som Mitsubishi og Nissans 4,0-liters V6-bensinmotorer. Volkswagen oppgir dreiemomentet til "over 500 Nm", noe som innebærer at Volkswagens førere kan kose seg med enda mer dreiemoment enn de tøffeste konkurrentene.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger