Nye elbiler

De 10 kuleste elbilene i 2024

Etter flere år på SUV-kjøret, kommer det flere spennende stasjonsvogner og billige kompakte elbiler til Norge i 2024.

FORD EXPLORER: Dette er en av de mest spennende elbilene som kommer til Norge i 2024. Foto: Ford
FORD EXPLORER: Dette er en av de mest spennende elbilene som kommer til Norge i 2024. Foto: Ford Vis mer
Publisert

De siste årene har elektriske SUV-er dominert det norske bilmarkedet. Elektriske stasjonsvogner har så og si vært fraværende, men i 2024 blir det et kraftig comeback for disse. Da lanseres blant annet BMW i5 Touring, VW ID.7 Tourer og Audi A6 e-tron Avant. På noen av disse snakker vi om rekkevidder på over 60 mil.

Det som også er svært spennende i 2024, er at det dukker opp flere nye, kompakte elbiler i det som bilprodusentene kaller «25 000 euro klassen». I Norge kan det bety priser på rundt 250 000 kroner. Citroën har allerede vist fram sin ë-C3, mens Renault viser sin modell 5 på bilutstillingen i Genève i mars og Fiat sin elektriske Panda til sommeren.


For alle SUV-fans, og det er mange, er det gode nyheten at det også kommer flere spennende elektriske SUV-er i 2024. Tre som kan bli allemannseie er Ford Explorer, Peugeot e3008 og Toyotas kompakt-SUV. Disse har en størrelse som passer mange, god rekkevidde og en ganske fornuftig pris.

Vi har sett nærmere på ti av de kuleste, nye elbilene du kan kjøpe neste år.

Volvo EX90

Volvo EX90
Volvo EX90 Vis mer

Det er over ett år siden Volvo lanserte sin stor el-SUV EX90 og startet å ta bestillinger. Fabrikken valgte å prioritere lanseringen av lille EX30 først. De første bilene er på vei til Norge nå. EX90 er litt over fem meter lang, har firehjulstrekk, motorer på til sammen 408 hester i Twin-utgaven og 517 hester i Performance-utgaven. Bilen har et batteri på 111 kWt, som skal gi en rekkevidde på rundt 60 mil og kan lynlades med opptil 250 kW. Prisen starter rundt en million kroner. Dermed blir ikke dette en bil for alle, men den er likevel populær. Bestiller du en bil i dag, får du den tidligst mot slutten av 2024.

Renault 5

RENAULT 5 ELECTRIC
RENAULT 5 ELECTRIC Vis mer

Renault Zoe var i flere år en svært populær elbil i Norge. Rekkevidden i forhold til prisen var god. Nå er det klart for elektriske Renault 5, som blir en av de mest spennende småbilene i 2024. Lanseringen skjer på bilutstillingen i Genève i slutten av februar. Designet er tydelig inspirert av gamle Renault 5 som ble produsert fra 1972 til 1996. Bilen får et 52 kWt batteri, som skal gi en rekkevidde på rundt 40 mil. Motoren blir på 134 hester, men likevel blir dette «den mest spennende småbilen å kjøre», ifølge Renault-sjef Luca Di Meo.

Renault lanserer også en elektrisk utgave ev den litt større bilen Scenic neste år.

Fiat Panda

FIAT PANDA ELECTRIC
FIAT PANDA ELECTRIC Vis mer

Med det samme vi snakker om spennende småbiler, tar vi med Fiat Panda. Etter mange år med modeller som nordmenn ikke vil ha, kan elektriske Panda bli en comeback for det italienske merket i Norge. Ifølge Fiat-sjef Olivier Francois vil bilen bli avduket til sommeren og få en svært gunstig pris. Det betyr fra godt under 250 000 kroner. Så mange data om bilen er ennå ikke avslørt, men trolig vil den få et batteri på 29 kWt som vil gi en rekkevidde på «bare» 31 mil eller deromkring.

Ford Explorer

FORD EXPLORER
FORD EXPLORER Vis mer

Egentlig var det planlagt å introdusere elektriske Ford Explorer i Norge i høst, men rett før lanseringen kom beskjeden om at den er utsatt til sommeren. Bilen bygges på den samme plattformen som blant annet VW ID.4, men blir også en tøff konkurrent til Toyota bZ4X. Du kan velge mellom bakhjuls- og firehjulstrekk med 204/299 hester. Nøyaktige data på Explorer har vi ennå ikke, siden Ford blant annet bruker den seks måneders forsinkelsen i produksjonen til videre utvikling av batteriet. Utgangspunktet vil uansett være et batteri på rundt 82 kWt, som skal kunne gi en rekkevidde på litt over 50 mil.

Toyotas lille SUV

TOYOTA URBAN SUV
TOYOTA URBAN SUV Vis mer

Toyotas neste elbil blir denne kompakte SUV-en, som foreløpig går under navnet Urban SUV Concept. Den ble nylig vist fra under en lukket forestilling i Brüssel og kommer i salg i løpet av 2024. Bilen er på størrelse mellom dagens Yaris og Corolla - noen centimeter større enn VW ID.3. Det betyr en god del mindre enn bZ4X, som i dag er en av Norges mest solgte elbiler. Du kan velge mellom to- og firehjulstrekk. Foreløpig vet vi ikke hva prisen blir, men det er helt klart at den treffer en svært store kjøpegruppe i Norge.

VW ID.7 Tourer

VW ID.7 TOURER
VW ID.7 TOURER Vis mer

Sedan-utgaven av Volkswagens nye, store elbil ID.7 er allerede på plass i Norge. Til sommeren kommer stasjonsvognutgaven Tourer, og den har det meste som skal til for å bli en storselger. Den har et bagasjerom (545 liter) som slår de fleste SUV-ene og et nytt batteri på 82 kWt, som skal gi en rekkevidde på rett over 60 mil.

Den har også en sterkere motor (286 hester) enn de 204 hestene som sitter i dagens modeller fra VW. Prisen på sedan-utgaven starter fra 550 000 kroner, men stasjonsvognen blir trolig en del tusenlapper dyrere. Vi regner med at også denne bilen kommer i GTX-utgave med firehjulstrekk, men så langt er det tohjulstrekk det er snakk om.

MG Cybester

MG CYBESTER
MG CYBESTER Vis mer

Har du lyst på en elbil som skiller seg klart ut fra mengden og behovet for plass er begrenset, er MG Cybester et soleklart valg. Bilen er en toseters åpen roadster, bygget etter god britisk sportsbil-tradisjon. Den lanseres til sommeren og kommer i to utgaver: Med 309 og 536 hester – sistnevnte med to motorer. Du må klare deg med en rekkevidde på rundt 30 mil. Prisen er foreløpig ikke klar, men britiske medier forteller at prisen starter på 50 000 pund eller i overkant av 500 000 kroner.

Audi A6 e-tron Avant

AUDI A6 E-TRON
AUDI A6 E-TRON Vis mer

I 2024 skal Audi lansere nye Q6 e-tron og A6 e-tron. Sistnevnte kommer også som en svært elegant stasjonsvogn, som kommer til å bli bestselgeren i Norge. Bilene deler den samme teknologien, og de forventes å få en rekkevidde på mellom 60 og 65 mil. I tillegg har bilene 800-volts teknologi, noe som gjør at den kan lade betydelig raskere enn dagens biler. Med andre ord en skikkelig langturbil. Tyske medier spekulerer i at startprisen på A6 e-tron blir rundt 61 000 euro – 700 000 kroner.

Citroën ë-C3

CITROËN Ë-C3
CITROËN Ë-C3 Vis mer

Citroën er et annet merke som lanserer en ny, billig elbil neste år. Vi må ha lov til å bruke ordet billig, når det er snakk om en pris under 250 000 kroner for en splitter ny bil. Den er riktignok bare litt over fire meter lang, men høyreist og med plass til fem. Den får et batteri på 44 kWt, som holder til 32 mils rekkevidde. Elmotoren yter 113 hester. I tillegg får den ifølge Citroën bra med utstyr til å være så billig. Fabrikken planlegger også en utgave til under 200 000 kroner, men den får en rekkevidde på bare 20 mil og er neppe særlig aktuell for Norge.

Porsche e-Macan

PORSCHE MACAN
PORSCHE MACAN Vis mer

Porsche har hatt enorm suksess i Norge med elektriske Taycan og Taycan Cross Turismo. Nå er fabrikkens neste elbil rett rundt hjørnet. Det er SUV-en Macan, som bygges på den samme plattformen som Audi Q6 e-tron. Likevel leverer Porsche et par hakk bedre sportsbilfølelse, ifølge elbil24s testsjef Fred Magne Skillebæk. Når det gjelder ytelser, så får bilen over 600 hester, firehjulstrekk selvfølgelig, og en rekkevidde på litt over 50 mil. Det siste er kanskje ikke veldig imponerende, men at Macan blir en sportslig familiebil er det ingen tvil om. Bilen har 800 volts el-anlegg, noe som gjør at den kan lades raskere enn de fleste andre biler.