Unik liste

De 11 sikreste arbeidsbilene

Svenske forskere har for første gang plukket ut de sikreste håndverkerbilene. Bare to av de små får karakteren «bra valg».

DÅRLIG SIKKERHET: Av de 41 håndverkerbilene som er vurdert, er det bare 11 som får beste karakter. Lastekapasitet og økonomi er det som ofte blir vektlagt ved kjøp. Foto: VW
DÅRLIG SIKKERHET: Av de 41 håndverkerbilene som er vurdert, er det bare 11 som får beste karakter. Lastekapasitet og økonomi er det som ofte blir vektlagt ved kjøp. Foto: VW Vis mer
Publisert

Sikkerheten i de såkalte håndverkerbilene ligger langt etter sikkerheten i de vanlige personbilene.

Personbilene har i mange år blitt kollisjonstestet av Euro NCAP, noe som har bidratt til at fabrikkene har gjort en stor innsats for å bygge og utstyre bilene slik at de får toppkarakteren fem stjerner.

I over 20 år har også det svenske forsikringsselskapet Folksam, som har en egen avdeling som jobber med å forske på trafikksikkerhet, vurdert personbilene ut ifra hvor sikre de er i virkelige ulykker på veien.

ØKONOMI VIKTIGST: Økonomi og lastekapasitet går ofte foran sikkerhet når et firma vurderer kjøp av nye arbeidsbiler, mener Folksam. De har plukket ut de 11 sikreste, blant annet basert på kollisjonstester fra EuroNcap. Foto: EuroNcapb
ØKONOMI VIKTIGST: Økonomi og lastekapasitet går ofte foran sikkerhet når et firma vurderer kjøp av nye arbeidsbiler, mener Folksam. De har plukket ut de 11 sikreste, blant annet basert på kollisjonstester fra EuroNcap. Foto: EuroNcapb Vis mer

Dårligere sikkerhet

Nå har Folksam også gransket alle nye, lette varebiler under 3,5 tonn. Disse bilene selges i et stort antall i Norge og brukes av alle typer firmaer. I tillegg blir flere av dem solgt som femseters familiebiler her hjemme.

Elleve biler har nå fått karakteren «Bra valg» av Folksam. Konklusjonen av granskingen er ellers at sikkerhetsnivået i disse bilene har ligget langt etter sikkerheten i personbilene.

Mangler viktig utstyr

- Disse bilene utsettes ikke for sammenliknende kollisjonstester i like stor grad som personbiler. Det medfører at utviklingen av sikkerheten i bilene ikke har gått like fort. I valget av håndverkerbiler er det ofte økonomi og lastekapasitet som spiller størst rolle. Valg av sikkerhetsutstyr kommer ofte i andre rekke, siden dette ofte er ekstrautstyr eller ikke er tilgjengelig i det hele tatt, sier Anders Ydenius, som er forsker hos Folksam og ansvarlig for granskingen av disse bilene.

BØR HA: - For å få betegnelsen «Bra valg», må bilene ha beste karakter i kollisjonstest, antisladdsystem som standard og automatisk nødbrems som mulig tilvalg, Anders Ydenius, som er forsker hos Folksam. Foto: Folksam
BØR HA: - For å få betegnelsen «Bra valg», må bilene ha beste karakter i kollisjonstest, antisladdsystem som standard og automatisk nødbrems som mulig tilvalg, Anders Ydenius, som er forsker hos Folksam. Foto: Folksam Vis mer

Sjekk denne listen

Med denne nye listen fra Folksam har man nå fått et godt verktøy for å vurdere sikkerheten til varebilene. Totalt er 41 biler gransket.

For å få beste karakter må kollisjonssikkerheten være på høyeste nivå. Det vil si at bilen har fått fem stjerner i EuroNcaps kollisjonstest eller er minst 40 prosent sikrere enn gjennomsnittsbilen i Folksams undersøkelse «Hvor sikker er bilen?». I tillegg må automatisk nødbrems som minst må kunne bremse for personbiler i samme retning være tilgjengelig. Antisladdsystem må være standard.

TUNG LAST: Mange håndverkerbiler lastes tungt og kjøres langt. Derfoir bør sikkerheten være god, mener Folksams forskere. Foto: Peugeot
TUNG LAST: Mange håndverkerbiler lastes tungt og kjøres langt. Derfoir bør sikkerheten være god, mener Folksams forskere. Foto: Peugeot Vis mer

Bare 11 på topp

Av de 41 bilene var det altså bare 11 som fikk beste karakter. Sikkerhetsforskeren er ikke imponert over hva produsentene tilbyr i sine biler:

- Blant disse transportbilene har bare 15 prosent automatisk nødbrems som standard. Blant personbilene er det 72 prosent som har dette viktige utstyret. Dessuten er nødbremsen i håndverkerbilene ofte av en enklere type, som ikke kjenner igjen og bremser for fotgjengere og syklister, sier Ydenius.

Siden disse bilene ofte kjøres lengre og med tyngre last enn personbiler, mener han kravet til sikkerhet burde være høyere enn det er i dag.

Bilene som er de sikreste valgene

Liten Ford Transit Connect

Liten Peugeot Partner

Mellomstor Citroën Jumpy

Mellomstor Ford Transit Custom

Mellomstor Opel Vivaro

Mellomstor Peugeot Expert

Mellomstor Toyota Proace

Stor Volkswagen Crafter

Pickup Ford Ranger

Pickup Mercedes X-Class

Pickup Toyota Hilux

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer