Fortsatt avgiftsfrie

De 12 tøffeste elbilene i år

Det blir ingen avgiftsøkninger på elektriske biler i 2021. I tillegg vil året by på en lang rekke spennende nyheter. Vi har plukket ut 12 mest spennende.

ELEKTRSIK SUV: Elektriske SUV-er er akkurat det norske bilkjøpere vil ha om dagen. Redaksjonssjef i Elbil.24.no, Fred Magne Skillebæk, betegnet Skoda Enyaq som "årets mest spennende nyhet" etter den første prøvekjøringen. Foto Skoda
ELEKTRSIK SUV: Elektriske SUV-er er akkurat det norske bilkjøpere vil ha om dagen. Redaksjonssjef i Elbil.24.no, Fred Magne Skillebæk, betegnet Skoda Enyaq som "årets mest spennende nyhet" etter den første prøvekjøringen. Foto Skoda Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Når tallene for bilsalget i desember er klare, vil de vise at det er solgt rundt 70 000 elektriske biler i Norge i år. I 2021 vil hele 70 prosent av alle de nye bilene som selges her i landet være rene elektriske. Det tror i hvert fall sjefen for Norges største bilimportør Harald A Møller A/S, Ulf Tore Hekneby. Han han ansvaret for salget av blant annet VW, Audi og Skoda:

Bare elbiler i 2025

- En elbil-andel på 70 prosent neste år er realistisk. Det skyldes både at det kommer svært mange nye, spennende elbiler på veien og at myndighetene har bestemt at fritaket for moms og engangsavgift skal videreføres også neste år, sier Hekneby.

For egne merkers del tror han at hele 90 prosent av alle de nye bilene han selger vil være elbiler. Allerede i 2025 vil alle bilene fra VW, Audi, Skoda og Seat være biler med nullutslipp, tror Møller-sjefen.

NESTEN BARE ELEKTRISK: Sjefen for Norges største bilimportør Harald A Møller A/S, Ulf Tore Hekneby, regner med at 90 prosent av alle de nye bilene han skal selge neste år er rene elektriske. Foto: Møller
NESTEN BARE ELEKTRISK: Sjefen for Norges største bilimportør Harald A Møller A/S, Ulf Tore Hekneby, regner med at 90 prosent av alle de nye bilene han skal selge neste år er rene elektriske. Foto: Møller Vis mer

Spring Norges billigste

Han er da også den import-sjefen i Norge som har flest nye elbiler på gang neste år. Både Skoda Enyaq, VW ID.4 og Audi Q4-e Tron vil ganske sikkert hevde seg i toppen av bestselgerlistene.

Men også billige elbiler kommer. Dacia Spring kommer til å bli Norges billigste med en pris som vi tipper starter rundt 150 000 kroner. Med like mye plass som i en VW ID.3 og en pris som starter på 277 000 kroner, kan også Citroën ë-C4 bli en storselger neste år. Bilen lanseres allerede i januar.

Disse 12 elbilene er etter vår mening de aller mest spennende i 2021.

Audi Q4 e-Tron - lillebror

Audi Q4 e-Tron. Foto: Rune Korsvoll
Audi Q4 e-Tron. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Så langt i år er Audi e-Tron den mest solgte elbilen i Norge. Til sommeren kommer lillebror Q4 e-Tron, også den i to utgaver som storebror: En vanlig familie-utgave tipper vi får en startpris rundt 500 000 kroner og kupé-utgaven Sportback. Toppmodellene har to motorer, Quattro firehjulstrekk og batteri på 82 kWt som gir en rekkevidde på opptil 450 kilometer. Utgaven med bakhjulstrekk har en rekkevidde på over 500 kilometer.

BMW i4 – sportslig på strøm

BMW i4. Foto: BMW
BMW i4. Foto: BMW Vis mer

BMW lover en ekstremt sportslig kjøreopplevelse når nye i4 kommer på veien. Bilen får en rekkevidde på opptil 600 kilometer. Men før i4, skal BMW også lansere en stor elektrisk SUV som foreløpig har fått navnet «iNext».

Produksjonen og salget av begge disse bilene starter i 2021.

Citroën ë-C4 – komfort i sentrum

Citroën ë-C4. Foto: Citroën
Citroën ë-C4. Foto: Citroën Vis mer

Med like mye plass som i VW ID3 og en pris som starter på 277 000 kroner, kan Citroën ë-C4 bli en storselger neste år. Bilen lanseres allerede i januar, har en motor på 136 hester og et 50 kWt-batteri som gir en rekkevidde på 350 kilometer. Standard er blant annet hydrauliske støtdempere og spesielle komfortseter.

Dacia Springer – Norges billigste

Dacia Spring. Foto: Dacia
Dacia Spring. Foto: Dacia Vis mer

Dacia er Renaults billigmerke, og med elbilen Spring kan det få et oppsving i Norge. Prisen blir ifølge produsenten uslåelig, men hvor god vet vi ennå ikke. Vårt tips er fra rundt 150 000 kroner. Med en motor på bare på 45 hester og en rekkevidde på 225 kilometer, blir dette en by- og pendlerbil.

De første bilene kommer til Norge til våren, da trolig som utleiebiler, mens den til høsten blir til salgs for vanlige kunder.

Ford Mustang Mach-E - mye for pengene

Ford Mustang Mach-E. Foto: Ford
Ford Mustang Mach-E. Foto: Ford Vis mer

Fords nye elbil, som bærer det stolte Mustang-navnet, har så vidt vært innom Norge. De første inntrykkene fra vår test er at bilen har godt med plass, lang rekkevidde og er svært komfortabel. De første bilene leveres til kunder om noen uker. Prisen er fra 422 000 kroner med bakhjulstrekk, en motor på 258 hester og et batteri på 75,7 kWt, som gir en rekkevidde på 450 kilometer.

Ioniq 5 – nytt elbil-merke

Ioniq 5. Foto: Hyundai
Ioniq 5. Foto: Hyundai Vis mer

Hyundai har hatt stor suksess med flere av sine elbilmodeller – deriblant Ioniq. Neste år lanserer fabrikken Ioniq som et eget elbil-merke. Første modell ut er Ioniq 5, en mellomklasse crossover som er ventet til Europa til sommeren. Bilen baserer seg på Concept 45, som ble vist på Frankfurt-utstillingen i 2019.

Mercedes EQA – kompakt SUV

Mercedes EQA. Foto: Daimler
Mercedes EQA. Foto: Daimler Vis mer

Neste steg i elbil-offensiven til Mercedes, er EQA. Dette er en kompakt SUV på størrelse med GLA og kommer i to varianter: Med en elektrisk motor og forhjulstrekk eller med to motorer og firehjulstrekk.

Bilen er i Norge i løpet av første kvartal neste år. Prisen er ennå ikke kjent.

Nissan Ariya - Leaf-storebror

Nissan Ariya. Foto: Nissan
Nissan Ariya. Foto: Nissan Vis mer

Ariya blir en svært spennende nyhet, først og fremst fordi den passer lommeboken og plassbehovet til en vanlig familie. Men også fordi Nissan har ti års erfaring med elektriske Leaf.

Bilen avdukes i januar, men kommer neppe til Norge før til sommeren. Bilen får to batteripakker, rekkevidde mellom 360 og 500 kilometer og firehjulstrekk. Vi tipper at prisen vil starte i overkant av 400 000 kroner.

Opel Mokka-e – spennende SUV

Opel Mokka. Foto: Opel
Opel Mokka. Foto: Opel Vis mer

Opels kompakte SUV Mokka-e ble vist for første gang i november og kommer til kunder i Norge i mars/april. Bilen har den samme teknologien som Peugeot e-2008. Det vil si forhjulstrekk, 50 kWt batteri og en rekkevidde på 335 kilometer.

Prisen er ennå ikke klar, men bør starte rundt 300 000 kroner.

Skoda Enyaq iV - «årets mest spennende»

Skoda Enyaq. Foto: Skoda
Skoda Enyaq. Foto: Skoda Vis mer

«Årets mest spennende nykommer», konkluderte Elbil24.no-redaktør Fred Magne Skillebæk, etter en tidlig prøvekjøring av Skodas nye elektriske SUV. Enyaq kommer i to utgaver – en tradisjonell familie-SUV som kommer først og en kupé-utgave. Du kan velge mellom tre batteristørrelser med rekkevidde fra 340 og ytelser fra 148 hester. Prisen starter på 348 520 kroner.

Tesla Model Y – sikrer ny suksess

Tesla Model Y. Foto: Tesla
Tesla Model Y. Foto: Tesla Vis mer

Model Y er lillebroren til Model X, men er såpass stor at den også kommer som sju-seter. I motsetning til storebror har den vanlige dører. Rekkevidden oppgis til rundt 500 kilometer og de to elektriske motorene på 462 hester, gir bilen firehjulstrekk.

Prisen starter på 534 900 kroner, ifølge importøren. Produksjonen av bilene for Europa starter tidlig neste år ...

VW ID.4 - kommer i januar

VW ID.4. Foto: VW
VW ID.4. Foto: VW Vis mer

Allerede i januar får de første kundene sin VW ID.4. Dette er en fullverdig familie-SUV med god innvendig plass, rekkevidde på rundt 500 kilometer med den største av tre batteripakker, valgfri to- eller firhjulstrekk (kommer til sommeren) og mulighet for å trekke henger. Prisen starter på 426 900 kroner.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer