Ikke siden 1913, da Henry Ford tok i bruk samlebåndet i bilproduksjonen, halverte prisen på T-Ford og gjorde bilen til allemannseie, har omveltningene i bilindustrien vært like store som nå. Det dreier seg selvfølgelig om elektrifisering av bilparken. Norge har vært et foregangsland, men nå kommer andre store markeder etter.
80.000 elbiler i år
I 2019 ble det solgt over 60.000 nye elektriske biler i Norge. I år vil tallet stige til over 80.000 tror Erik Andresen, som er direktør i Bilimportørenes Landsforening.
- Vi tror at mellom 55 og 60 prosent av alle nye biler som selges i Norge neste år blir elektriske. Med et totalmarked på rundt 150.000 biler, betyr det en solid økning i elbilsaget fra i fjor, sier Andresen til Dinside.
Rundt 30 nye, elektriske bil-modeller kommer på norske veier i år. Blant disse er mange SUV-er, med kompakte Peugeot e-2008 og familiebilen Skoda Vision iV i spissen. Dette er biler med god innvendig plass, rekkevidde fra 300-400 kilometer under norske forhold og priser som gjør at de blir tilgjengelig for mange.
Elektrifiseringen er drevet av nye EU-krav om et maksimalt CO2-utslipp fra flåten av biler en fabrikk selger ikke skal overstige 95 gram per kilometer. De fabrikkene som ikke klarer dette, vil få kraftige bøter.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger