Det har aldri vært billigere å skaffe seg en ny elbil enn akkurat nå. Med mange nye modeller på veien, er konkurransen i markedet blitt tøffere og prisen på de elbilene som allerede er i salg kuttes. I vår oversikt finner du åtte modeller som koster under 200.000 kroner. Billigst av alle er Mitsubishi i-Miev.

Nye elbiler kraftig ned i pris
I tillegg til en rimelig nypris, er det fortsatt mye å spare på de årlige utgiftene. Vi har tidligere intervjuet elbil-eiere med regnestykker som viser 25.000 kroner spart i forhold til bensin- eller dieselbilen de hadde tidligere.
90.000 nye elbiler
I 2019 ble det solgt over 60.000 nye, elektriske biler i Norge. I år kan tallet bli betydelig høyere. Årsaken er blant annet 25 nye modeller med god rekkevidde kommer på markedet.

Ulf Tore Hekneby, som er sjefen for Norges største bilimportør Harald A Møller, har flest nye modeller på gang, både fra VW, Audi, Skoda og Seat. Elbilsalget i år tror han blir høyere enn noen gang.
- Vi tror at 60 prosent av nybilsalget i år vil være rene elbiler. Dersom totalmarkedet blir 150.000 biler, betyr det 90.000 nye elbiler på norske veier, sier Hekneby.

Så langt gikk elbilene i minus 11
Billig i drift
Vi har plukket ut de 18 billigste elbilene som allerede finnes i butikkene og kan leveres uten lang ventetid. Blant disse finner du både små bybiler med plass til to eller fire, bestselgere som Nissan Leaf og VW e-Golf og et par kompakte SUV-er.
Billigst av alle er altså Mitsubishi i-Miev. Denne fire-seteren er en bybil med relativt lite batteri og kort rekkevidde, men koster ikke mer enn 169.900 kroner – inkludert fem års nybilgaranti. Dette er en tvilling til Peugeot Ion, som er 10.000 kroner dyrere. Billigst blant bestselgerne er Nissan Leaf som koster fra 239.900 kroner, mens den billigste elektriske SUV-en er kinesiske MG ZS EV fra 239.990 kroner.

De gamle eldst
Flere av de nye elbilene som kommer i løpet av året, er svært spennende, men en del dyrere. Tre som er blant favorittene er Peugeot e-2008 (kr 296.000,-), VW ID.3 (kr 330.000,-) Skoda Enyaq (ca. kr 450.000,-). Alle disse fikk terningkast seks i Dagbladets oversikt nylig (krever innlogging).
Dersom du ser på pris mot rekkevidde, er det likevel de etablerte som stikker av med de fremst plassene. Renault Zoe er bilen som gir deg aller mest rekkevidde for pengene. Den klarer 395 kilometer i den nye WLTP-testen. Med en pris fra 249.000 kroner, sier det seg selv at dette er et godt kjøp. På en god andreplass kommer den kompakte SUV-en Hyundai Kona, som har en rekkevidde på 449 kilometer og en pris fra 309.900 kroner.
Dette er de 18 billigste elbilene
Rimeligste utgaver – data og priser oppgitt av importørene i OFVs Bildata. Vi har lagt til 10.000 kroner i frakt og registreringskostnader der dette ikke er oppgitt av importøren. Rekkevidden er oppgitt etter den nye WLTP-normen.
Modell | Batteri | Rekkevidde | Pris kr | |
Mitsubishi i-Miev | 16 kWt | 105 km | 164.600,- | |
Peugeot Ion | 16 kWt | 105 | 173.000,- | |
Smart Fortwo | 17,6 kWt | 135 km | 179.900,- | |
Skoda Citigo iV | 36,8 kWt | 258 km | 186.000,- | |
Seat Mii | 36,8 kWt | 259 km | 189.900,- | |
Smart Forfour | 17,6 kWt | 130 km | 189.900,- | |
VW e-UP | 36,8 kWt | 258 km | 191.900,- | |
MG ZS EV | 44,5 kWt | 263 km | 239.990,- | |
Nissan Leaf | 40 kWt | 270 km | 239.900,- | |
Renault Zoe | 52 kWt | 395 km | 249.900,- | |
Mazda MX-30 | 35,5 kWt | 200 km | 259.900,- | |
Opel Corsa-e | 50 kWt | 330 km | 259.900,- | |
Peugeot e-208 | 50 kWt | 340 km | 264.000,- | |
Honda e | 35,5 kWt | 220 km | 266.200,- | |
Mini e | 32,6 kWt | 232 km | 273.800,- | |
VW e-Golf | 35,8 kWt | 231 km | 275.400, | |
Hyundai Ioniq | 38,3 kWt | 311 km | 277.900,- | |
BMW i3 | 42,2 kWt | 306 km | 281.280,- |
