Du får ingen ny, stor familiebil, med kort kjørelengde og proppet full av luksusutstyr for 100.000 kroner. Derimot kan du få en bra bil, som er driftssikker, har lite feil og kanskje har Ssju-åtte år bak seg på veien.
En rimelig bruktbil kutter kostnadene til bilholdet ditt dramatisk. Den største utgiftsposten i bilregnskapet, verditapet, er nemlig usynlig helt til du skal selge bilen igjen. En ny bil i mellomklassen har et verditap på rundt 40.000 kroner i året. En rimelig bruktbil taper seg kanskje 10.000.
Ni millioner biler
Bilene vi har plukket ut her er blant de 20 med færrest feil av 150 modeller i den store undersøkelsen som det tyske godkjennings-organet TÜV gjør hvert år. Rapporten baserer seg på tester av 100 punkter på ni millioner biler i 2019. Hver av bilene har angitt en feilprosent, som kan måles opp mot gjennomsnittet av alle bilene som er testet. Gjennomsnittlig feilprosent er 5,8.
Lite feil på elbiler
I tillegg har vi plukket ut tre elektriske biler. På grunn av lavt salg i Tyskland, finnes det foreløpig ingen elbiler med i statistikken til TÜV. Norske importører melder imidlertid om at elbiler generelt har færre feil og problemer enn bensin- og dieselbiler. De har rett og slett færre mekaniske deler som kan svikte. De tre elbilene har vært lenge på norske veier og bevist god driftssikkerhet.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger