Du får ingen ny, stor familiebil, med kort kjørelengde og proppet full av luksusutstyr for 100.000 kroner. Derimot kan du få en bra bil, som er driftssikker, har lite feil og kanskje har Ssju-åtte år bak seg på veien.
En rimelig bruktbil kutter kostnadene til bilholdet ditt dramatisk. Den største utgiftsposten i bilregnskapet, verditapet, er nemlig usynlig helt til du skal selge bilen igjen. En ny bil i mellomklassen har et verditap på rundt 40.000 kroner i året. En rimelig bruktbil taper seg kanskje 10.000.

Fikk fantasipris for rusten Boble
Ni millioner biler
Bilene vi har plukket ut her er blant de 20 med færrest feil av 150 modeller i den store undersøkelsen som det tyske godkjennings-organet TÜV gjør hvert år. Rapporten baserer seg på tester av 100 punkter på ni millioner biler i 2019. Hver av bilene har angitt en feilprosent, som kan måles opp mot gjennomsnittet av alle bilene som er testet. Gjennomsnittlig feilprosent er 5,8.

Lite feil på elbiler
I tillegg har vi plukket ut tre elektriske biler. På grunn av lavt salg i Tyskland, finnes det foreløpig ingen elbiler med i statistikken til TÜV. Norske importører melder imidlertid om at elbiler generelt har færre feil og problemer enn bensin- og dieselbiler. De har rett og slett færre mekaniske deler som kan svikte. De tre elbilene har vært lenge på norske veier og bevist god driftssikkerhet.

Se lista: De problemfrie bruktbilene
Alle de 15 bilene vi har plukket ut til å passe under 100.000 kroner, har gjennomsnittlig kjørelengde for årsmodellen og er ikke eldre enn ti år gamle.
BILENE MED FÆRREST FEIL ...
Mercedes B-klasse: Bilen med færrest feil av alle hos TÜV. En praktisk og kompakt bil. Du får en 2010-modell for pengene. Feilprosent: 2,4 (snitt 5,8)

Audi A1: En liten, sportslig bil med gode kjøreegenskaper. Du får en 2011/2012 modell. Feilprosent 3,1

Honda Jazz: Den mest praktiske småbilen du kan tenke deg. 100.000 holder til en 2014-modell. Feilprosent 3,2.

Opel Mokka: En kompakt SUV med forhjulstrekk. Du får en 2013-modell. Relativt få til salgs. Feilprosent 3,9.

Toyota Verso: En praktisk bil for en liten familie. Relativt få til salgs. Du får en 2011/2012-modell. Feilprosent 4,1

Kia Venga: Kompakt men praktisk og med høyere sitteposisjon. Få biler i markedet. Du får en 2013-modell. Feilprosent 4,3.

Volvo V40: Volvos minste. Sikker og komfortabel. Relativt få under 100.000, men du kan få en 2013-modell som er kjørt litt lengre enn snittet. Feilprosent 4,3.

Toyota Yaris: En lettkjørt småbil, med bensin eller hybriddrivverk. Har også færrest nødstopp langs veien av alle ifølge tyske ADAC. Du får en 2013-modell. Feilprosent 4,4.

Hyundai i20: Lettkjørt og kompakt bil. Prisene varierer mye. Hos forhandler får du en 2013-modell, privat helt opp i 2016-modell. Feilprosent 4,5.

VW Polo: En småbil med gode og komfortable kjøreegenskaper. Pengene rekker til en 2013/2014-modell, avhengig av kjørelengde. Feilprosent 4,5.

Mitsubishi ASX: En kompakt SUV, som også har svært få nødstopp langs veien ifølge tyske ADAC. Du må ned i 2011-modell. Feilprosent 4,6.

Opel Astra: Opels bestselger gjennom flere år. Gode kjøreegenskaper. Pengene rekker til en femdørs 2012-modell, eller en praktisk stasjonsvogn fra 2011. Feilprosent 4,6.

... PLUSS TRE ELEKTRISKE
Nissan Leaf: Den mest solgte elbilen i Norge til dags dato. Rekkevidde 199 kilometer. Du får en 2015-modell med kort kjørelengde for 100.000 – en 2012-modell under 60.000 kroner.

Renault Zoe: Kompakt elbil som har vært en suksess i Norge. Rekkevidde på 240 kilometer. En 2016-modell koster rundt 100.000 kroner.

VW e-UP: En lite elbil med gode kjøreegenskaper. Rekkevidde på bare 162 kilometer, men en perfekt bybil. Pengene holder til en 2016-modell.
