På tørr asfalt er de fleste sommerdekkene gode. Regnvær og varm asfalt er det farligste underlaget for bilister på sommerføre. Det er her de beste sommerdekkene skiller seg fra de dårligste.
I den store sommerdekktesten til Dagbladet, Dinside og Autofil, tester vi dekkene under alle forhold, men legger aller mest vekt på dekkenes prestasjoner på våt vei.

Nokian vinner på vått
Vi tester vannplaning både rett fram og i sving, bremsegrep, tider på en utfordrende bane og legger vekt på de profesjonelle testernes følelse av hvor sikre dekkene er. Når vi legger sammen våt-poengene til dekkene i testen, får vi denne listen over de beste:
Beste dekk på vått føre
# | Dekk | Poeng |
1. | Nokian Hakka Blue2 | 52,5 |
2. | Continental PremiumContact | 48,5 |
Goodyear EfficientGrip Perf. | 48,5 | |
Bridgestone Turanza | 48.5 | |
5. | Hankook Ventus Prime 3 | 48,0 |
Falken Ziex | 48,0 |
Nokian er med andre ord det beste dekket på våt vei, men får følge av fem andre gode dekk. Blant disse finner vi Hankook og Falken som er relativt rimelige. Du skal imidlertid være klar over at dekkene som er best på våt vei, kan ha svakheter på tørr asfalt eller når det gjelder støy eller rullemotstand. Hele testen kan du lese på Dagbaldet+

Den store sommerdekktesten
Store forskjeller
Her er noen eksempler på forskjellene mellom de beste og dårligste dekkene på våt vei. I testen av bremsegrep har vi kjørt dekkene både i varmt og litt kjøligere sommervær. Dekkenes karakter er et gjennomsnitt av disse.
En varm sommerdag stopper bilen med Continental-dekk på 25,9 meter fra 80 km/t, mens bilen med Radar-dekk bruker 31,1 meter. Med disse dekkene vil bilen din fortsatt ha en hastighet på over 30 km/t når den treffer fotgjengeren du forsøker på stoppe for.
I vannplaningstesten i sving mister bilen med Nankang-dekk veigrepet alt ved 77,3 km/t, mens bilen med Falken-dekk beholder veigrepet til 83,8 km/t. Vannplaning betyr rett og slett at dekkene mister kontakten med asfalten, bilen begynner å flyte oppå vannet og blir umulig å styre.

Grepet slipper brått
Når de profesjonelle testerne skal gi sin subjektive vurdering av dekkene ved kjøring på en bane, vet de aldri hvilke dekk som sitter på bilen. Det er en blind-test. Etter banetesten med bilen som hadde Nokian-dekk, sa testsjef Jukka Antilla:
- Grepet er svært godt. Det gjør at bremsestrekningen blir kort, og det er enkelt å beholde kontrollen over bilen, selv i kritiske situasjoner.

Trikset som gir trygt hjulskift
Etter å ha kjørt bilen med de billige Radar-dekkene, har pipa fått en annen låt:
- Disse dekket har dårlig bremsegrep på varm asfalt og sidegrepet er så dårlig og sladdene oppstår så brått at det er vanskelig å holde kontrollen på bilen.

Så dårlig er de slitte
Det som i hvert fall er sikkert er at brukte piggfrie vinterdekk og slitte sommerdekk egner seg svært dårlige på våte sommerveier. I år har vi med ett sett med slitte Continental sommerdekk (4 mm. mønster) og ett sett med slitte Continental piggfrie vinterdekk (3 mm. mønster) i testen – begge topp-dekk i tidligere tester.
Med andre ord godt innenfor kravet på 1,6 millimeter, som gjelder for sommerdekk.
Vannplaning i sving km/t*
# | Dekk | Fart |
1. | Goodyear | 83,1 km/t |
2. | Nokian | 82,8 km/t |
3. | Vredestein | 82,1 km/t |
4. | Falken | 82,0 km/t |
5. | Sava | 81,8 km/t |
6. | Hankook | 81,5 km/t |
Michelin | 81,5 km/t | |
8. | Continental | 80,8 km/t |
9. | Bridgestone | 80,1 km/t |
10. | Maxxis | 79,5 km/t |
11. | Radar | 78,5 km/t |
12. | Nankang | 78,2 km/t |
13. | Michelin CrossClimate | 77,8 km/t |
- | Slitt sommerdekk | 61,2 km/t |
- | Slitt piggfritt vinterdekk | 60,3 km/t |
*=Resultat med 10 millimeter vann på veien.
Farlig på våt vei
I vannplaningstesten i sving mister det slitte sommerdekket grep allerede ved 61,2 km/t og det piggfrie vinterdekket ved 60,2 km/t. Det beste, nye dekket, fra Goodyear, beholder grepet til 83,1 km/t.
Under bremsing på våt, varm asfalt stopper det nye Continental-dekket på 25,9 meter fra 80 km/t, mens det slitte vinterdekket bruker 38,3 meter på å stoppe. Bilen med disse dekkene har en hastighet på over 40 km/t når den andre bilen har stoppet.
Testernes subjektive vurdering*
# | Dekk | Karakter |
1. | Continental | 10 |
Nokian | 10 | |
3. | Bridgestone | 9 |
4. | Falken | 8 |
Goodyear | 8 | |
Michelin | 8 | |
Maxxis | 8 | |
8. | Hankook | 7 |
Nankang | 7 | |
Vredestein | 7 | |
Sava | 7 | |
12. | Michelin CrossClimate | 6 |
Radar | 6 |
*=Kjørt som blindtest på en våt, svingete bane.
