Testen viser at isofix-festene i rundt halvparten av de 30 bilene fungerer etter hensikten. Det betyr at festene tilfredsstiller Forbrukerrapportens tre kriterier: De er lette å finne, det er lett å feste barnesetet og at det er lett å løsne det igjen.
Enkelte modeller viste seg imidlertid å ha problematiske isofix-løsninger. En av disse er kabrioleten Ford Focus CC. Forbrukerrapporten konkluderer med at det rett og slett ikke er mulig å montere et isofix-basert barnesete i denne bilens baksete.
Forbrukerrapporten måtte også gi opp forsøkene på å montere isofix-barneseter i SUVen Hyundai Santa Fe, fleksibilen Mazda 5 og mellomklassebilen Toyota Avensis. Sistnevnte er forøvrig en av Norges mest solgte familiebiler.
Skapte utfordringer
Nissan Qashqai får kritikk fordi det er vanskelig å finne isofix-festene. Men når disse første er lokalisert, er det mulig å montere setet - selv om dette krever at man beveger seg inn i bilen for å få det til.
Forbrukerrapporten oppgir også at ytterligere ti bilmodeller, deriblant Volkswagen Tiguan, skapte utfordringer i sammenheng med montering. Utfordringene var imidlertid ikke så store at Forbrukerrapportens testpersonell måtte gi opp monteringen.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger