Etter en sommer med mange kjørte kilometer, ofte i en tungt lastet bil, er det all grunn til å sjekke tilstanden til dekkene.
Å gå høsten i møte med slitte dekk er skummelt for alle biler, men ekstra farlig for elbiler. Det gir dårlig egenskaper mot vannplaning og lange bremsestrekninger på våt vei.
Elbilene er tunge, støysvake og kjemper for hver kilometer ekstra rekkevidde. Det setter spesielle krav til sommerdekkene. Lav rullemotstand, lavt støynivå og godt grep på våt asfalt er det alle ønsker seg av et dekk til en elektrisk bil.
Lav rullemotstand
Det er imidlertid noen fysiske begrensninger som gjør det umulig å bygge alle disse gode egenskapene inn i ett og samme dekk.
Et dekk med den aller laveste rullemotstanden – og som dermed gir bilen din den lengste rekkevidden – vil ganske sikkert ha dårligere grep på våt høst-asfalt.
Og omvendt. Det dekket som har det aller beste våtgrepet, vil ha høyere rullemostand. Du må med andre ord gjøre noen valg. Spør du ekspertene i bransjen, er det våtgrepet de synes er viktigst.
Mister våtgrep
- Jeg mener at sikkerheten i et dekk er det aller viktigste. Dekk som er utviklet spesielt med tanke på lav rullemotstand, slik som vår Green3-serie, vil ha et litt dårligere grep på våt asfalt enn et standard-dekk. Det er det viktig at elbileiere er klar over. Hakka Blue er et bedre valg, sier Kjetil Røssel, som er produktsjef i Nokian Norge.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger