Nye elbiler

De hemmelige elbil-stjernene

Blant alle de nye elbilene som kommer på veien i år, er det noen som fabrikkene ennå ikke har vist fram. Dette er kanskje de mest spennende av alle.

VOLVOS ANDRE ELBIL: Tidlig i mars viser Volvo fram sin andre elbil. Dette er bare en av mange elbil-stjerner som kommer i løpet av året. Foto: Volvo
VOLVOS ANDRE ELBIL: Tidlig i mars viser Volvo fram sin andre elbil. Dette er bare en av mange elbil-stjerner som kommer i løpet av året. Foto: Volvo Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Mange produsenter har vært flinke til å markedsføre sine nye elbiler lenge før de kommer i salg. Et godt eksempel er Ford Mustang Mach-E og Tesla Model Y. Det er snart et par år siden de ble vist første gang, men fortsatt har de ikke på plass i norske butikker.

Andre bilprodusenter holder kortene tett til brystet. Om bare noen dager får vi se den neste elbilen til Volvo og ikke minst den første elbilen i Hyundais nye elbilmerke Ioniq.

Vi ser nærmere på disse og noen andre svært spennende elbil-nyheter du ennå ikke har sett.

Volvos neste elbil

Tidlig i mars viser Volvo fram sin andre elektrisk bil, men det drøyer til høsten før den ruller ut på norske veier. Navnet blir etter alt å dømme C40, siden den bygger på den samme teknologien som XC40 Recharge, men er mer en personbil enn en SUV. Derfor kan X-en i navnet sløyfes. Bilen får en batteripakke på 78 kWt, en rekkevidde på 470 kilometer, 204 hester og i første omgang bakhjulsdrift. Prisen tror vi kommer til å starte rundt 475.000 kroner.

KJENT TEKNOLOGI: Volvo C40, som den trolig kommer til å hete, får samme teknologi som Polestar 2 og Volvo XC40 Recharge. Foto: Volvo
KJENT TEKNOLOGI: Volvo C40, som den trolig kommer til å hete, får samme teknologi som Polestar 2 og Volvo XC40 Recharge. Foto: Volvo Vis mer

En ny elbil-stjerne

Renault har hatt stor suksess med lille, elektriske Zoe i Norge. Årsaken er blant annet at dette er bilen som gir deg klart lengst rekkevidde for pengene av alle elbilene på markedet. I løpet av året starter produksjonen av elektriske Mégane, en bil i klassen over, som nok også kommer til å bli en storselger dersom Renault følger samme strategi med pris og rekkevidde. Det vi vet om bilen så langt, er at den får en svært kompakt batteripakke og stor innvendig plass i forhold til mange konkurrenter i kompakt-klassen.

NY SUKSESS: Etter suksessen med Zoe, er det store forventninger til Renault nye, elektriske Mégane. Foto: Renault
NY SUKSESS: Etter suksessen med Zoe, er det store forventninger til Renault nye, elektriske Mégane. Foto: Renault Vis mer

Et nytt elbilmerke

Hyundai lanserer nå et eget elbilmerke under navnet Ioniq. I disse dager vises den første bilen fram. Den får modellnavnet «5» og blir en mellomstor crossover – en mellomting mellom en SUV og personbil. Utseendet kommer til å likne mye på konseptbilen EV 45, som ble vist på Frankfurt-utstillingen i 2019. Ioniq 5 bygges på en helt ny elektrisk plattform, som får 800 voltes strømnett og en rekkevidde fra 400 kilometer med den minste batteripakken.

Interiøret er laget av materialer fra resirkulert plast, ull eller biprodukter fra sukkerproduksjon. Forsetene er konstruert med legg-støtter som gjør det mulig å slappe godt av mens bilen lades. De første bilene kommer på veien i høst.

IONIQ 5: Ioniq er Hyundais nye elbil-merke og modellen 5 blir en av de mest spennende elbilene i år. Foto: Ioniq
IONIQ 5: Ioniq er Hyundais nye elbil-merke og modellen 5 blir en av de mest spennende elbilene i år. Foto: Ioniq Vis mer

Lynkjapp lading

Også Hyundais søster-merke Kia har en ny, spennende elbil på gang. Dette blir også en blanding mellom en SUV og en vanlig personbil og blir på størrelse med VW ID.3. Det betyr med andre ord en klasse større enn dagen Kia Soul og e-Niro. Bilen får samme teknologi som Ioniq 5, som betyr en rekkevidde på opp til 500 kilometer og sportsbil-prestasjoner. Med 800 volts elektriske anlegg, skal bilen kunne lades til 80 prosent på bare 18 minutter, ifølge Kia. Bilen vil bli vist fram før utgangen av mars, og de første bilene vil trolig komme på veien i høst.

NOE HELT NYTT: Kias nye elbil blir større enn dagens Soul, og vi likne mye på denne konseptbilen. Med 800 volts elektrisk anlegg lader den lynkjapt. Foto: Kia
NOE HELT NYTT: Kias nye elbil blir større enn dagens Soul, og vi likne mye på denne konseptbilen. Med 800 volts elektrisk anlegg lader den lynkjapt. Foto: Kia Vis mer

Norges billigste

Dacia er Renaults billig-merke. I år kommer elbilen Spring, en bil som bygges på den kinesiske utgaven Kwid. Prisen blir ifølge produsenten uslåelig, men hvor god vet vi ennå ikke. Vårt tips er rundt 150.000 kroner. Med en motor på bare på 45 hester og en rekkevidde på 225 kilometer, kan dette bli en perfekt by- og pendlerbil. Den norske Renault-importøren vet ennå ikke så mye om når de kan forvente å få bilen til Norge, men det skjer trolig i løpet av våren. Først som utleiebiler, mens den blir tilgjengelig for vanlige kunder til høsten.

BILLIG: Fabrikkens mål er at Dacia Spring skal bli Europas billigste elbil. Det må bety rundt 150.000 i Norge. Foto: Dacia
BILLIG: Fabrikkens mål er at Dacia Spring skal bli Europas billigste elbil. Det må bety rundt 150.000 i Norge. Foto: Dacia Vis mer

Elbil-flaggskip

Om noen måneder lanserer Mercedes sitt elektriske flaggskip EQS. Bilen tar mål av seg til å bli en utfordrer til Tesla Model S. Salget starter trolig i løpet av sommeren, men de første bilene vil ikke komme på norske veier før tidlig neste år. Bilen vil ha et batteri på rundt 100 kWt, som skal kunne gi en rekkevidde på opptil 700 kilometer. Konseptbilen av EQS, hadde motorer på476 hester, som ga bilen en akselerasjon fra 0-100 km/t på 4,5 sekunder. Det som i hvert fall er sikkert er at EQS blir en av de mest luksuriøse elbilene i markedet.

SUPER-LUKSUS: Elektriske Mercedes EQS blir en elbil i luksus-klassen når den ruller ut på norske veier rett over nyttår. Foto: Mercedes.
SUPER-LUKSUS: Elektriske Mercedes EQS blir en elbil i luksus-klassen når den ruller ut på norske veier rett over nyttår. Foto: Mercedes. Vis mer

Toyotas første elbil

Toyota har vært blant de tregeste til å lansere en ren elektrisk personbil (bortsett fra Lexus UX 300e). Fabrikken har hatt stor suksess med sine hybrid-biler, men nå kommer elbilene.

TETT TIL BRYSTET:Toyota holder kortene tett til brystet når det gjelder utseende til sin første elbil. Dette er det nærmeste vi kommer, men mer informasjon kommer de nærmeste månedene, ifølge fabrikken. Ill: Toyota
TETT TIL BRYSTET:Toyota holder kortene tett til brystet når det gjelder utseende til sin første elbil. Dette er det nærmeste vi kommer, men mer informasjon kommer de nærmeste månedene, ifølge fabrikken. Ill: Toyota Vis mer

- I løpet av de kommende månedene vil vi vise en ny, hel-elektrisk SUV på størrelse med RAV 4. Den skal bygges på den nye e-TNGA plattformen, som skal være basis for flere nye elbiler de neste årene, bekrefter informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge. Foreløpig har fabrikken ikke offentliggjort navnet på bilen eller rekkevidden på strøm. Salgsstart blir trolig til høsten. Subaru skal bygge en egen avlegger av Toyotas elbil.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer