De kule retro-elbilene

Fiat har allerede gjort det. Nå blåser også Opel, Renault og VW støvet av sine populære modeller fra gamle dager og forvandler dem til elbiler.

IKKE FOR ALLE: Denne elektriske bilen kommer ikke til å bære Audi-navnet, men det er tydelig at Audi Qattro Sport til venstre er forbildet. Prislapp rundt ni millioner kroner – før avgifter. Foto: Elegend
IKKE FOR ALLE: Denne elektriske bilen kommer ikke til å bære Audi-navnet, men det er tydelig at Audi Qattro Sport til venstre er forbildet. Prislapp rundt ni millioner kroner – før avgifter. Foto: Elegend Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det er noen år siden Fiat så tilbake til 50-tallet og lanserte en moderne utgave av klassiske 500. Nå er den her i en ny utgave med bare elektrisk drivverk. Dette er en moderne utgave av klassiske Topolino, som den egentlig het, som ble produsert mellom 1936 og 1955.

I jakten på nye elbil-kunder har også Ford kastet et blikk bakover og hente både design-elementer og navnet Mustang fra den legendariske muskel-bilen. Nå følger flere etter.

Husker du Manta?

Tidligere i sommer avslørte Opel-sjef Michael Lohscheller at de skal bli et full-elektrisk bilmerke i 2028 og at en elektrisk bil, inspirert av Opel Manta fra 70-tallet, står på planen.

NY OPEL MANTA: Om tre-fire år er en elektrisk utgave av Opel Manta klar for salg. Foto: Opel
NY OPEL MANTA: Om tre-fire år er en elektrisk utgave av Opel Manta klar for salg. Foto: Opel Vis mer

– Manta er et ikon i Opels historie og en inspirasjon for vår framtid. Vi kommer med en ny Manta i serieproduksjon rundt midten av dette ti-året. Den blir selvfølgelig helt elektrisk, sa Lohscheller under et pressetreff.

Han viste samtidig fram en elektrisk utgave av Manta, som trolig blir enda et par hakk barskere når den kommer i produksjon.

Han røpet ikke noe om teknologien i elektriske Manta, men den blir trolig bygget på den samme plattformen som elektriske Opel Mokka-e som allerede er i salg.

Elektrisk Renault 5

En annen spennende bil som er på vei fra Renault, har klare designtrekk fra gamle Renault 5. Den gikk ut av produksjon på midten av 1990-tallet.

SETT DEN FØR: Renaults lille elbil, som kommer i salg i 2023, har klare likhetstrekk med Renault 5 som var en storselger på 1970-tallet. Foto: Renault
SETT DEN FØR: Renaults lille elbil, som kommer i salg i 2023, har klare likhetstrekk med Renault 5 som var en storselger på 1970-tallet. Foto: Renault Vis mer

Etter planen skal den komme i salg i 2023 og bli en rimelig elektrisk bil. Originale Renault 5 ble lansert første gangen i 1972 og ble en stor suksess med et salg på rundt åtte millioner biler.

- Jeg vet av erfaring at dersom vi klarer å lansere en av fabrikkens tidligere kult-modeller i en moderne utgave, så skaper det gnister i hele organisasjonen, sa Renault-sjef Luca De Meo på en pressekonferanse i sommer.

Han burde vite hva han snakker om, for han var sjef for Fiat da dagens 500-modell ble lansert i 2007.

«Hippie-buss» neste år

Den såkalte «hippie-bussen» er et av VWs mest kjente ikoner. Disse bilene vil for alltid forbindes med sol, hav, California og hippie-bevegelsen. Derav navnet. Når fabrikken neste år skal ut på markedet med en ny elektrisk minibuss, er den med gamle bussen som ble bygget fra 1950 et forbilde.

HIPPIE-BUSS: Det har allerede vært kjent en stund at VW kommer med en elektrisk utgave som er sterkt inspirert av den klassiske «hippie-bussen» en gang neste år. Foto: VW
HIPPIE-BUSS: Det har allerede vært kjent en stund at VW kommer med en elektrisk utgave som er sterkt inspirert av den klassiske «hippie-bussen» en gang neste år. Foto: VW Vis mer

Det er lov å håpe at produksjonsutgaven ikke blir mye forandret fra den konseptbilen VW viser oss her. Planen er uansett at VW ID.Buzz, som den heter så langt, skal lanseres både som varebil og stor familiebil, akkurat som originalen.

- ID.Buzz er neste generasjons storfamiliebil. Den tilbyr komfort og massevis av plass for lange reiser. Rekkevidden er opp til 600 kilometer, forklarer Frank Welsch, som er Volkswagens utviklingssjef.

En legende til ni millioner

For alle bilinteresserte på 1980-tallet, var Audi Quattro en av de virkelig store nyhetene. Den introduserte firehjulstrekk og sportslige kjøreegenskaper til en hel verden. Nå skal den tyske oppstartsbedriften Elegend produsere 30 eksemplarer av en bil som tydelig er inspirert av rallybilen Audi Quattro Sport.

BARE 30: Start-opp bedriften Elegend har foreløpig sagt at de skal bygge 30 elektriske utgaver av EL1, som en hyllest til Audi Quattro Sport fra 80-tallet. Foto: Elegend
BARE 30: Start-opp bedriften Elegend har foreløpig sagt at de skal bygge 30 elektriske utgaver av EL1, som en hyllest til Audi Quattro Sport fra 80-tallet. Foto: Elegend Vis mer

Bilen kommer ikke til å bære Audi-emblemet, men det er lite tvil om hvilken bil som er opphavet. Firehjulstrekk blir selvfølgelig standard og to motorer sørger for rundt 800 hester. Elegend lover at batteriet på 90 kWt skal rekke til rundt 400 kilometers kjøring – eller to runder på Nürburgring med full gass. En prototype skal være klar neste år. Dersom du ønsker deg en slik, må du grave dypt i lommeboka. Det er ventet at prisen blir nesten 900 000 euro, eller litt over ni millioner kroner, før avgifter.

Den aller minste

Helt til andre enden av bil-skalaen går den sveitsiske oppstartsbedriften Micro når de skal lage en ny utgave av klassiske Isetta.

Microlino, som bilen heter, er bare 2,4 meter lang, veier 450 kilo, har plass til to personer og har en stor dør foran – akkurat som Isetta på 50-tallet.

50-TALLS KUL: Microlino er en moderne, elektrisk utgave av legendariske Isetta til venstre. Bilen er bare 2,4 meter lang, med plass til to og koster rundt 12 500 euro. Foto: Micro
50-TALLS KUL: Microlino er en moderne, elektrisk utgave av legendariske Isetta til venstre. Bilen er bare 2,4 meter lang, med plass til to og koster rundt 12 500 euro. Foto: Micro Vis mer

Den store forskjellen er at Microlino er elektrisk, med en motor på 20 hester og to batterivalg, som gir en rekkevidde på 125 eller 200 kilometer.

Bilen skal bygges på en fabrikk i Torino, Italia, og ifølge ledelsen i Micro skal de første bilene leveres til kunder allerede ved årsskiftet. Ifølge den samme kilden, skal rundt 22 000 kjøpere allerede ha meldt sin interesse for bilen.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer