De overrasker igjen

Om en måned åpner bilutstillingen i Paris. Der vil Citroën demonstrere sine oppjusterte ambisjoner.

Foto: Citroën
Foto: Citroën Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Vinteren 2009 lanserte Citroën en omfattende kampanje for å oppgradere sitt image. Forhandlernettverk ble omstrukturert, ny logo ble introdusert og DS-merkevaren ble hentet inn "fra kulden".

Ingen padde

Ikke det at "padda" som revolusjonerte bilverdenen i 1955 gjenoppsto, men en egen, mer premium-orientert modellrekke ble innført parallelt med standard produktlinje. Det ble allerede da annonsert at det skulle presenteres tre modeller i løpet av de tre neste årene, DS3, DS4 og DS5 - i økende størrelsesorden.

Mer høyverdig

DS står for "premium-feel" med dertil hørende materialkvalitet og høyere grad av eksklusivitet, samt mer sportslighet og kjøreglede. Vi testet nylig DS3, som bekrefter at Citroën lykkes med sin produktposisjonering. Den konkurrerer blant annet mot Audi A1, Alfa MiTo og Mini Clubman.

A3-konkurrent

Og nå står altså DS4 for døren. I motsetning til DS3, som har tre dører, er dette en femdørsmodell selv om man ved første øyekast kunne komme i skade å tro at den mangler dører bak. Disse er kamuflert, på en analog måte med den Alfa 156 introduserte. Bilen plasserer seg i Golf-klassen, men altså med et premium-tilsnitt. Den sikter derfor mer mot den etterhvert aldrende Audi 3, samt den snertne Alfa Giulietta.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer