LAS VEGAS; DINSIDE: Consumer Electronics Show, bedre kjent som CES, er verdens største teknologimesse, med 4400 utstillere fordelt på over 290.000 kvadratmeter med messegulv. Med 175.000 besøkende på årets messe, er CES uten tvil årets viktigste event både for selskapene og teknologiinteresserte.
Med den enorme teknologiske utviklingen i motor- og transportindustrien de siste årene, har nettopp dette også fått økende fokus på CES de siste årene.
Noe av det som vises er produksjonsklart, noe under utvikling, og en del er ren utopisk oppspinn. Vi tar en oppsummering på det vi snublet over - alt fra geniale oppfinnelser til rene luftslott.

Plastgardiner: Audi AI:ME
Audi viste nok en gang sin AI:ME-konseptbil, som vi fikk se på Frankfurt-messa i fjor. Nytt på CES var den tredje generasjon Modular Infotainment Platform, eller MIB 3. Prosessoren skal være 10 ganger raskere enn den forrige (MIB 2) og lover bedre trafikkoppdatering, kartdetaljer og så videre.

høy og 48 tommer bred. Foto: Audi Vis mer

I tillegg fikk vi presentert en 3D head-up display (HUD) utviklet i samarbeid med Samsung. Den kan vise for eksempel navigasjonsinstruksjoner, eller varsler som tilsynelatende er fra 8-70 meter foran. Fordelen med 3D er man slipper å skifte fokus mellom instrumentene og veien.

Blir ladbar
Audi tar opp skjermkampen mot Byton og viste et 5.9x48 tommers skjermkonsept. Deler av skjermen skrus av når det ikke er i bruk og blir gjennomsiktig. Skjermen økes i høyden med 10 tommer om man for eksempel vil se film i bilen.
Mest oppsiktsvekkende var at standen til Audi var gjemt bak gardiner bestående av uante mengder plastremser. Ideen bak pyntingen er vi usikker på, men det ga en litt bisarr dimensjon til utstillingen.

Redningsbilen: Jeep Wrangler 4XE
Litt overraskende valgte Jeep CES til å vise frem deres nye Jeep Wrangler PHEV og Renegade PHEV. Modellene er helt lik søstermodellene, unntatt emblemet bak, som er merket med 4XE istedenfor 4X4.
Ingen detaljer om bilen ble sluppet på messen, men det antas en rekkevidde på strøm på cirka fem mil. Plug-in hybrid-teknologi skal hjelpe Fiat Chrysler å møte utslippskravene i USA og er et steg mot deres planer om elektrifisering av flåten i 2022.

Dual motor og 4X4: Nissan Ariya med e-4ORCE
Nissan Ariya ble vist for andre gang (den ble vist fort på Tokyo-bilmessa i fjor), denne gangen med informasjon om dual motor og e-4ORCE, Nissans nye firehjulstrekksystem for selskapets elbiler. Ikke bare får Nissans elbiler fordelene som kommer med firehjulstrekk, men e-4ORCE skal også gi bedre komfort og mer stabile kjøreegenskaper.
e-4ORCE er testet i Leaf kun som konsept. Nissan har ingen planer om å introdusere systemet før Ariya blir lansert.

Skadeskanning: Uveye Atlas 360
Israelske Uveye viste et helt nytt bilinspeksjonssystem, Atlas 360-degree quality-control system. Bilen kjøres gjennom en skanner som leser bilens utvendige detaljer og danner en 360-graders rapport av bilens ytre tilstand.

Uveye kan brukes til å oppdage alt fra produksjonsfeil på fabrikken, til skader på innlevering ev leiebil. I tillegg analyserer datamaskinen omfanget av skadene og kan gi et prisoverslag på reparasjon, eller anslag på reduksjon av verdi.
Sistnevnte kan være en genial oppfinnelse for leasing- og forsikringsbransjen. Samtidig slipper man eventuelle uenigheter om bilens originaltilstand ved å sammenligne med tidligere undersøkelser.

Dronetransport: Bell Nexus 4EX, og Uber Air Taxi
Bell Textron avduket Bell Nexus 4EX, en elektrisk taxidrone som er en videreutvikling av den som ble vist på CES 2019.
Som en del av utstillingen hadde Bell bygget en modellby med fungerende taxiedroner. Via en app kunne man bestille droneturer og simulere fremtidens smartbyer med elektriske taxidroner. Ut fra bråket fra et 20-talls droner i 1:16-skala å bedømme, kan vi håpe at det er lenge til det blir en realitet.

lande nesten hvor som helst. Foto: Bell Vis mer

Også på sporet av flyvende taxier er Uber og Hyundai, som har inngått et partnerskap om å utvikle Uber Air Taxis som en del av Ubers Elevate-initiativ. En fullskala-konsept ble avduket på messen.
Taxien skal ha en marsjfart på 290 km/t og fly på en høyde mellom 300 og 600 meter. Konseptet er helelektrisk og har en rekkevidde på opptil 100 kilometer. Det er plass til fire passasjerer og en pilot, men de skal bli etterhvert helt autonome.

Fremtidens by: Toyota Woven City
Toyota valgte å vise en hel by og hvordan den kan bli når autonom transport har blitt allemannseie. Toyota viste et 360-graders opplevelsesrom ved navn Woven City, der man kunne oppleve hvordan en by kan fungere med autonom transport og kunstig intelligens.
Toyota annonserte planer om å bygge en prototype på Woven City ved Mt. Fuji i Japan. I tillegg har Toyota Ai Ventures satt i gang initiativ for oppstartsselskaper som kan søke om stipend for å utvikle løsninger for fremtidens smarte byer.

Tilfredstiller alle: Honda Augmented Concept
Vi har hørt uendelig mye om autonome kjøretøy, med augmented kjøretøy? Honda sin Augmented Driving Concept-bil er utviklet for enklere å takle overgang til autonome biler. Bilen er autonom, men rattet er fortsatt tilstede, og man kan når som helst overta som sjåfør. I tillegg kan rattet flyttes fra venstre til høyre side foran. Genialt hvis man vil bytte sjåfør uten å stoppe, eller om man skal på bilferie i England.


Redder kroppen: Skelex Exoskeleton
Honda Xcelerator er et program som oppmuntrer til innovasjon og støtter oppstartsselskaper med nye ideer. Skelex Exoskeleton er ett av selskapene som har fått støtte. Exoskeleton er designet for å avlaste kroppen og skjerme den for skade ved for eksempel tunge løft. Den gir også fordeler for funksjonshemmende og folk med eksisterende skader.
Modellen som ble vist frem kunne også brukes som stol for å hvile mellom slagene. Det finnes også en modell for overkroppen. Det så litt rart ut å ha den montert utenpå buksene, så vi hadde ikke akkurat gått på byen med den, men for budbil-sjåfører eller andre som løfter mye tungt på en dag, kan den være redningen.
