Over 90 prosent av alle private som kjøper ny bil om dagen, ender opp med en elbil. For de aller fleste er ikke lenger rekkevidde og lademuligheter et hinder. Dessuten er utvalget av modeller blitt stort.
I dag finnes det over 50 elbilmodeller å velge mellom i Norge, og flere skal det bli når vi blar om kalenderen til 2022. Minst 25 nye elbiler står klare til å kaste seg inn i kampen om de norske kundene.

Elbilkrise: Disse kan du få nå
Elbiler for alle
Toyota kommer med sin første moderne elbil, Volvo lanserer etterfølgeren til SUV-en XC90, Renault kommer med en spennende Megane-E, Nissan med sin første elbil etter Leaf-suksessen og så videre.
At bilfabrikkene nå girer om og satser en stor del av pengene til utvikling på elektriske biler, skyldes at etterspørselen i flere europeiske land øker kraftig. I september var 23 prosent av nybilsalget i Tyskland elbiler. Og for første gang ble en elektrisk bil – Tesla Model 3 - den mest solgte bilmodellen i landet.
Pisk og gulrot
Men det skjer også på grunn av stadig tøffere utslippskrav fra EU. Fra 2030 skal utslippene fra bilene kuttes med 60 prosent sammenliknet med i dag, fulgt av et 100 prosent utslippskutt i 2035. Det vil i praksis si forbud mot salg av nye bensin- og dieselbiler.
Blant rundt 25 nye elbilene som kommer på markedet neste år, har vi plukket ut ti.
Audi A6 e-tron - flaggskipet

Audis neste elbil er A6 e-tron - en sportslig luksus-sedan. På bildet ser du det som Audi kaller konsept-bilen av nye A6. Med lansering allerede neste år, betyr det at dette er en bortimot produksjons-ferdig bil. Bilen får to elmotorer som gir deg firehjulstrekk og 350 kilowatt, eller 476 hester å rutte med. Med et dreiemoment på 800 newtonmeter, betyr det en overflod av krefter til daglig kjøring. Om A6 e-tron også kommer med tohjulstrekk etter hvert, gjenstår å se.
Ioniq 6 – en stor sedan

Den sportslige konseptbilen danner grunnlaget for den helt nye Ioniq 6, som kommer på markedet i 2022. Ioniq 6 blir en stor sedan basert på en ny elektriske plattform. Konseptbilens design viser at oppfølgeren til Ioniq 5 også får et utseende som kommer til å vekke oppsikt. Teknologien under skallet kjenner vi foreløpig ikke så mye til. Den største batteripakken i Ioniq 5 er på 72,6 kWt og gir en rekkevidde på 460 kilometer. Prisen kjenner vi heller ikke.
Mercedes EQE – mye luksus

Med en rekkevidde på 660 kilometer, er det liten grunn til rekkeviddeangst bak rattet i nye, elektriske Mercedes EQE. Dette er den femte rene elbilen fra Mercedes på bare et par år. I tillegg til lang rekkevidde, får den mye utstyr som er hentet direkte fra den luksuriøse S-klassen. Dette inkluderer en Hyperscreen – det store dashbordet i glass som strekker seg i hele bilens bredde. En 288 hesters sterk EQE 350 som kommer først. Bilen er på plass i Norge til sommeren, men prisen er ennå ikke klar.
Nio ET7 – rekkevidde 1000 km

I forrige uke ble Nio ET7 for første gang vist fram i Europa. Nå er den på plass i Nio House i Oslo, men foreløpig bare til pynt. Det er ikke bestemt når salget starter i Norge, men det blir ganske sikkert i løpet av 2022. Sedanen er over fem meter lang og har fått mye oppmerksomhet fordi den har en rekkevidde opp mot 1000 kilometer i Kina. Den har også mulighet til å bytte batteri på noen minutter, i stedet for å lade. Tesla Model S, som kommer i ny utgave til Norge om ett års tid og Mercedes-Benz EQS, er konkurrentene.
Nissan Ariya – en stor Leaf

Det har tatt tid å for Nissan å lage elbil nummer to, men neste år kommer Ariya til Norge. Det er en SUV som både passer lommeboken og plassbehovet til en vanlig familie. I tillegg har altså Nissan lang erfaring med elektriske Leaf og et stort kundegrunnlag. Ariya har to batteripakker og rekkevidde mellom 360 og 500 kilometer. Med den minste batteripakken og tohjulstrekk, starter prisen på 410 000 kroner. Med den største batteripakken og firehjulstrekk, snakker vi om rundt 575 000 kroner. De første bilene leveres til norske kunder til sommeren.
Renault Megane E – for folk flest

I mars skal Renault Megane E være på plass i Norge. For folk flest, er dette en av de mest spennende bilene i 2022. Den ser bra ut og har lang akselavstanden. Til tross for at den bare er 4,21 meter lang, betyr det god innvendig plass. Batteripakken på 60 kWt gir deg en rekkevidde på 470 kilometer. Motoralternativene er på 130 eller 220 hestekrefter. Prisen er ennå ikke klar. Siden VW ID.3, den største konkurrenten, koster fra 287 000 til 320 000 kroner, må også Megane E starte rundt der. Se video av test her.
Soltera - skal redde Subaru

Etter at elbil-racet tok av i Norge, har Subaru hatt noen tunge år. Til sommeren er imidlertid elbilen Solterra på plass i Norge og verden ser litt lysere ut. Bilen er utviklet i samarbeid med Toyota, som lanserer sin elbil omtrent samtidig. Subaru har utviklet deler av teknologien selv. Blant annet ønsker de på utnytte videre sin ekspertise på firehjulstrekk, som har vært Subarus varemerke i mange år. De japanske spesifikasjonene viser et batteri på 71 kWt, som gir en rekkevidde på 450 kilometer med firehjulstrekk.
Toyota bZ4X – den første elbilen

Toyotas første, elektrisk bil kommer til sommeren. BZ4X som den heter, får en rekkevidde på rundt 500 kilometer. Den har solceller som lader bilen når den kjører eller står stille. Bilen stiller i klasse med VW ID.4 og prisen bør bli deretter – de vil si fra rundt 400 000 kroner.
Konseptbilen har såkalt «steer-by-wire» teknologi, uten noen fysisk forbindelse mellom rattet og hjulene. Styringen skjer ved at rattet gir impulser til en elektromotor, som igjen styrer hjulene. De første bilene som kommer får tradisjonell styring.
Volvo Recharge Concept – nye XC90

Neste år kommer etterfølgeren til Volvos store SUV-en XC90 . Den blir elektrisk. Det må til dersom fabrikken skal holde sitt løfte om å presentere en ny elbil hvert år fram til 2025. Bilen får et helt nytt navn, skal bygges på en ny plattform for store elbiler og med denne sikter Volvo mot en rekkevidde på 1000 kilometer. Kanskje ikke i 2022, men om tre-fire år.
Konseptbilen Recharge Concept har bakdører som åpner feil vei. Disse er tunge og dyre og kommer neppe i serieproduksjon.
VW ID.buzz - hippiebuss

Den såkalte «hippiebussen» til VW fra 50 og 60-tallet er ikonisk. Derfor er det ikke så rart at VW bilder av konseptmodellen av ID.buzz har fått stor oppmerksomhet. 2022 er året når den kommer i butikken. Dette blir en moderne, elektrisk storfamiliebil, med opptil åtte seter og rekkevidde opp til 600 kilometer. Konseptbilen har to elmotorer som gir en samlet effekt på 369 hestekrefter og firehjulstrekk. ID.buzz (hvis det er det som blir det endelige navnet) kommer også som varebil