Over 90 prosent av alle private som kjøper ny bil om dagen, ender opp med en elbil. For de aller fleste er ikke lenger rekkevidde og lademuligheter et hinder. Dessuten er utvalget av modeller blitt stort.
I dag finnes det over 50 elbilmodeller å velge mellom i Norge, og flere skal det bli når vi blar om kalenderen til 2022. Minst 25 nye elbiler står klare til å kaste seg inn i kampen om de norske kundene.
Elbiler for alle
Toyota kommer med sin første moderne elbil, Volvo lanserer etterfølgeren til SUV-en XC90, Renault kommer med en spennende Megane-E, Nissan med sin første elbil etter Leaf-suksessen og så videre.
At bilfabrikkene nå girer om og satser en stor del av pengene til utvikling på elektriske biler, skyldes at etterspørselen i flere europeiske land øker kraftig. I september var 23 prosent av nybilsalget i Tyskland elbiler. Og for første gang ble en elektrisk bil – Tesla Model 3 - den mest solgte bilmodellen i landet.
Pisk og gulrot
Men det skjer også på grunn av stadig tøffere utslippskrav fra EU. Fra 2030 skal utslippene fra bilene kuttes med 60 prosent sammenliknet med i dag, fulgt av et 100 prosent utslippskutt i 2035. Det vil i praksis si forbud mot salg av nye bensin- og dieselbiler.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger