For 26 år siden, mens andre bilprodusenter ristet på hodet av den nye teknologien, lanserte Toyota sin første Prius Hybrid. Det tok mange år før de andre produsentene skjønte at kombinasjonen av en bensinmotor, elmotor og et batteri som tok vare på energien under bremsing, ga solide kutt i forbruk og utslipp.
Kanskje har Toyotas suksess med hybrid-teknologien vært en liten sovepute når det kommer til utvikling av rene elbiler.

- Folk skifter altfor seint
Nå jobber de japanske bilprodusentene for fullt med nye elbiler. Bilene som kommer hit om to-tre år får vi et forsmak på i Tokyo akkurat nå. Her står spennende konsepter på rekke og rad. Vi har sett nærmere på noen av de mest spennende.
Elektrisk Toyota Land Cruiser
En av de mest ikoniske bilene fra Toyota er Land Cruiser. Navnet har holdt seg siden 50-tallet, men den kraftige firehjulstrekkeren har gjennomgått stadige forandringer. Den største har vi i vente, med en ren elektrisk utgave av bilen. Den får et helt nytt utsende og mulighet for sju seter.

Foreløpig er det ikke så mye Toyota forteller oss om bilen, bortsett fra at den er 5,1 meter lang, skal bli mer komfortabel på veien, men at også denne utgaven skal kunne klare å takle vanskelig terreng. Ikke minst vil det høye dreiemomentet til de elektriske motorene være et stort pluss. Ryktene går på at en ny batteripakke vil kunne lagre så mye strøm av Land Cruiser klarer en rekkevidde på over 80 mil.

Her kan du bli lurt
Skal doble rekkevidden
Denne bilen viser ifølge Lexus en ny sedan som kommer i salg i 2026. Den blir en viktig bil i planen om at Lexus bare skal selge elektriske biler i Europa i 2030. LF-ZC viser en bil som skal konkurrere med blant andre elektriske BMW i4. Utseende er sportslig og vekker betydelig mer følelser enn det vi er vant med fra dagens modeller fra den kanten.

Siden det ikke er behov for plass til en motor foran, lover Lexus at bilen får svært lav luftmotstand. Sammen med en ny type batteri og lavere vekt, er målet å doble rekkevidden fra dagens elbiler. Det kan bety opp mot 100 mil. Firehjulstrekk blir standard og i tillegg vil bilen få såkalt steer-by-wire teknologi. Det betyr at signalene fra rattet overføres elektronisk til hjulene som styrer.

Dyr lystabbe
Råskinn med 1340 hester
Denne bilen kommer nok aldri til å se dagens lys slik den framstår her. Nissan Hyper Force er et råskinn av en elektrisk bil, med motorer som yter 1000 kW - tilsvarende 1 350 hester. Med andre ord en ren racerbil. Bilen har i tillegg et faststoff-batteri (solide starte) som skal gi kraftig forbedring av rekkevidden.

Noen spekulerer i om dette er kan være en designstudie for en kommende utgave av den legendariske sportsbilen Nissan GT-R. Sannheten er at Nissan ikke har ytret et eneste ord om at Hyper Force kommer til å bli produsert.
Neste Toyota Hilux?
Ifølge Toyota viser dette konseptet neste generasjon mellomklasse pickup med elektrisk drivverk. Det betyr at EPU, som konseptbilen heter, kan vise neste generasjon Hilux. Det er en bil det er solgt svært mange av i Norge og som er en av de mest solide og driftssikre bilene Toyota har bygget.

Denne konsept-bilen har plass til fem personer, er litt over fem meter lang, noe som er litt kortere enn dagens Hilux. Med batteriet i bunnen av bilen, skal stabilitet være bedre og kjørekomfort høyere enn i dagens pickup, sier Toyota. Hva bilen får av rekkevidde, vet vi ikke ennå. Med firehjulstrekk vil bilen ganske sikkert ha to elektriske motorer – en foran og en bak.

Ny trend: Kjører strømtomt
Neste Mazda MX-5
Mazda MX-5 er en av de mest solgte sportsbilene på markedet. Den skyldes at den er rimelig og bygget etter ekte britiske sportsbil-tradisjon med to seter, stoff-tak til å folde ned og bakhjulsdrift. Mazdas svar til de som lurer på om det kommer en oppfølger til MX-5 er denne:

Iconic SP concept er bygget på den samme lesten, bortsett fra at den har fast tak. Bilen har en elmotor på 370 hester, men med en liten wankel bensin-motor som skal produsere strøm til batteriet når det nærmer seg tomt. I Norge må bensinmotoren droppes dersom denne skal få de samme lave avgiftene som andre elbiler.