Test: Mercedes-Benz G350d

De tre knappene er de beste argumentene for kjøp!

Rå i terrenget, men ingen bruker den der.

UNIKT: Ikke mange standardbiler kan by på full sperring av hele drivverket. Her aktiverer du først senterdifferensialen som sørger for lik drift forover og bakover, deretter sperring av bakakselen, og til slutt sperring av forakselen. Foto: Jamieson Pothecary
UNIKT: Ikke mange standardbiler kan by på full sperring av hele drivverket. Her aktiverer du først senterdifferensialen som sørger for lik drift forover og bakover, deretter sperring av bakakselen, og til slutt sperring av forakselen. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Mercedes G-klasse, som ble presentert så tidlig som i 1979 og sist ble oppdatert i 2015, er først og fremst en matcho showoff. Men det eneste den egentlig er god på, er terrengkjøring.

Vi åpner døra med tommelen i det gammeldagse dørhåndtaket. Den åpnes med et tungt klikk. Her har du et grovthugget firkantdesign med synlige dørhengsler, romslige karrosseriskjøter, utenpåliggende lykter, ballongdekk og et svært utenpåliggende reservehjul.

Takrennene er på størrelse som på et hus, og alle ruter er vinkelrette. Det er bare å skjære ut noen selv og putte i. Beskrivelsen er garanti for mye vindstøy og høy luftmotstand.

Dette er en grovt dimensjonert rammebygget bil med sperrer både foran og bak og du finner en under også. Et redskap som egentlig kan spesialbestilles til hvilke formål du skulle ønske å bruke den til, omtrent som på en Mercedes Unimog. Den har egentlig ingen konkurrenter, spesielt etter at Land Rover Defender gikk ut av produksjon.

Dette er en skikkelig arbeidsbil, men de fleste bestiller luksusutgavene og det er ytterst få som vrenger sin pianoblanke millionsuv til skogs og trykker inn bryterne for alle sperrene og kjører det den er god for.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer