Nye avgifter på elbil fra 2022

De ukjente elbil-avgiftene

Elbilene slipper unna momsen som Solberg-regjeringen foreslo for i år, men likevel økte avgiftene fra 1. januar.

NYE BILER - NYE AVGIFTER: Det blir dyrere å ha elbil - som for eksempel Skoda Enyaq - som firmabil og elbileiere må betale den samme «årsavgiften» som eiere av bensin og dieselbiler. Om dette vil påvirke salget av nye elbiler i 2022 er usikkert. Foto: Øystein B. Fossum
NYE BILER - NYE AVGIFTER: Det blir dyrere å ha elbil - som for eksempel Skoda Enyaq - som firmabil og elbileiere må betale den samme «årsavgiften» som eiere av bensin og dieselbiler. Om dette vil påvirke salget av nye elbiler i 2022 er usikkert. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer
Publisert

I forslaget til statsbudsjett for 2022, ville den avgåtte Solberg-regjeringen innføre moms på elbiler som koster mer enn 600 000 kroner. Det vil si: Momsen skulle bare beregnes av det beløpet over 600 000 kroner.

Dette forslaget ble forkastet av den nye regjeringen. Dermed kan elbiler fortsatt nyte godt av null engangsavgift og null moms. Alle andre biler har 25 prosent moms på hele kjøpesummen.

TEKNO-ELBIL: Mercedes-Benz EQS framstår som elbilenes S-Klasse som teknologisk flaggskip. Dette er bare noen av finessene. Video: Hans Arne Vedlog, Øystein Bergrud Fossum og Embla Augusta Hjort-Larsen. Klipp: Øystein Bergrud Fossum og Malin Ridder-Nielsen Janssen Vis mer

Full årsavgift

Fra 1. januar ble det imidlertid innført to nye avgifter på elektriske biler som det ikke er snakket like mye om:

Trafikkforsikringsavgiften - den tidligere årsavgiften – er nå 2 975 kroner, og er dermed på nivå med bensin- og dieselbiler. Den tidligere miljørabatten som elbilene har hatt er fjernet. Dette er en avgift du må betale hvert år og som kreves inn av forsikringsselskapene.

Brukte elbiler får fra 1. januar en omregistreringsavgift, slik som vanlige biler har hatt lenge. For elbiler som er fra 2019 eller nyere, er omregistreringsavgiften 1 670 kroner. For eldre elbiler er avgiften 1 009 kroner.

BRUKTE ELBILER: Det koster nå å registrere om en brukt elbil, men ikke like mye som en bensinbb- eller dieselbil. Foto: Markus Pentikainen.
BRUKTE ELBILER: Det koster nå å registrere om en brukt elbil, men ikke like mye som en bensinbb- eller dieselbil. Foto: Markus Pentikainen. Vis mer

Dyrere med firmabil

I tillegg vil det bli dyrere å ha elektrisk bil som firmabil. Tidligere har elbiler blitt fordelsbeskattet med 60 prosent av bilens listepris. Fra 2022 skal elbil som firmabil som hovedregel fordelsbeskattes ut fra 80 prosent.

Selv om det innføres full trafikkforsikringsavgift er det positivt at omregistreringsavgiften for brukte elbiler bare blir 25 prosent av det det koster å registrere om en bensin- eller dieselbil, mener Norsk elbilforening.

– Bedre enn foreslått

– Det er bra for forbrukere som ønsker å kjøpe en brukt elbil at avgiften for å registrere om en elbil reduseres kraftig i forhold til det som opprinnelig var foreslått. Vi er også svært lettet over at den foreslåtte økningen i firmabilbeskatningen for elbil til 100 prosent av kjøpesummen modereres, sier generalsekretær Christina Bu.

Thor Egil Braadland, som er myndighetskontakt i Norges Automobil-Forbund (NAF), sier at 2022 blir det siste året du kan kjøpe en elektrisk bil uten enda høyere avgifter.

MOMS NESTE ÅR: - Det ble fritak for moms også i år, men dette blir siste året for avgiftsfrie elbiler, sier Thor Egil Braadland i NAF.
MOMS NESTE ÅR: - Det ble fritak for moms også i år, men dette blir siste året for avgiftsfrie elbiler, sier Thor Egil Braadland i NAF. Vis mer

Siste år uten avgifter

– Momsen kommer, men det kommer ikke til å gå fra fullt avgiftsfritak til 25 prosent på ett år. Regjeringen har lovet og varslet moms på den delen av beløpet for en elbil som overstiger 600 000 kroner. Det må vi regne med fra 2023, sier Braadland.

Han mener at når moms først skal innføres for elbiler, er det greit at man venter til neste år og tar de dyreste bilene først.

– 2022 hadde vært for tidlig, med tanke på at utvalget må opp og prisene enda mer ned før vi kan snakke om at elbilen er fullt ut konkurransedyktige med bensin- og dieselbilene, sier han.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer