Nye avgifter på elbil fra 2022

De ukjente elbil-avgiftene

Elbilene slipper unna momsen som Solberg-regjeringen foreslo for i år, men likevel økte avgiftene fra 1. januar.

NYE BILER - NYE AVGIFTER: Det blir dyrere å ha elbil - som for eksempel Skoda Enyaq - som firmabil og elbileiere må betale den samme «årsavgiften» som eiere av bensin og dieselbiler. Om dette vil påvirke salget av nye elbiler i 2022 er usikkert. Foto: Øystein B. Fossum
NYE BILER - NYE AVGIFTER: Det blir dyrere å ha elbil - som for eksempel Skoda Enyaq - som firmabil og elbileiere må betale den samme «årsavgiften» som eiere av bensin og dieselbiler. Om dette vil påvirke salget av nye elbiler i 2022 er usikkert. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I forslaget til statsbudsjett for 2022, ville den avgåtte Solberg-regjeringen innføre moms på elbiler som koster mer enn 600 000 kroner. Det vil si: Momsen skulle bare beregnes av det beløpet over 600 000 kroner.

Dette forslaget ble forkastet av den nye regjeringen. Dermed kan elbiler fortsatt nyte godt av null engangsavgift og null moms. Alle andre biler har 25 prosent moms på hele kjøpesummen.

Full årsavgift

Fra 1. januar ble det imidlertid innført to nye avgifter på elektriske biler som det ikke er snakket like mye om:

Trafikkforsikringsavgiften - den tidligere årsavgiften – er nå 2 975 kroner, og er dermed på nivå med bensin- og dieselbiler. Den tidligere miljørabatten som elbilene har hatt er fjernet. Dette er en avgift du må betale hvert år og som kreves inn av forsikringsselskapene.

Brukte elbiler får fra 1. mai en omregistreringsavgift, slik som vanlige biler har hatt lenge. For elbiler som er fra 2019 eller nyere, er omregistreringsavgiften 1 670 kroner. For eldre elbiler er avgiften 1 009 kroner.

Dyrere med firmabil

I tillegg vil det bli dyrere å ha elektrisk bil som firmabil. Tidligere har elbiler blitt fordelsbeskattet med 60 prosent av bilens listepris. Fra 2022 skal elbil som firmabil som hovedregel fordelsbeskattes ut fra 80 prosent.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer