Bilsalget i 2018

De virkelige vinnerne og taperne i bilmarkedet

Omveltningen i bilmarkedet skjøt virkelig fart i året som gikk.

EN VINNER: I et marked der omveltningene forsterkes, fremsto Jaguar som en vinner i 2018. Takket være elbilen I-Pace, greide det britiske prestisjemerket for første gang i Norge å selge over 1000 biler på ett år: Hele 1360 nye Jaguarer ble registrert i året som gikk. Foto: Jaguar
EN VINNER: I et marked der omveltningene forsterkes, fremsto Jaguar som en vinner i 2018. Takket være elbilen I-Pace, greide det britiske prestisjemerket for første gang i Norge å selge over 1000 biler på ett år: Hele 1360 nye Jaguarer ble registrert i året som gikk. Foto: Jaguar Vis mer
Publisert

OFV publiserte nylig registreringsstatistikkene over nye biler for året som gikk. Som de fleste har fått med seg, slo elbilsalget alle rekorder i Norge. Dette har satt sitt preg på listen over merker som har styrket sin posisjon i markedet og dem som har kommet dårligere ut.

Med tallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) som bakgrunn har vi sett nærmere på situasjonen for de ulike bilmerkene her i landet og det er tydelig at endringene i nordmenns kjøpsmønster slår svært ulikt ut for de forskjellige importørene av personbiler.

10.700 færre biler

Totalmarkedet endte på 147.929 registrerte nye biler. Det er ned fra 158.650 biler i 2017 - en nedgang på 6,8 prosent.

2018 representerte dermed et trendbrudd i forhold til det som har vært den økende tendensen de siste ti årene, men likevel var det ikke noe katastrofe-år, men faktisk det 6. beste salgsåret noen sinne.

Ventelister

En del av nedgangen kan forklares av oppdemmet etterspørsel - altså kunder som står på ventelister eller har bestilt bil som ikke er levert ennå.

Produksjonssituasjonen til produsentene av elbiler og ladbare hybrider, og dessuten omleggingen av normene for måling av utslipp til den nye WLTP-standarden, har nemlig skapt vanskeligheter for leveringsdyktigheten til en hel del produsenter.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer