Dekk uten luft

Den japanske dekkprodusenten Bridgestone viste frem den nye prototypen på sitt luftfrie dekk på Paris Motor Show i forrige uke.

PUNKTERINGSFRIE DEKK: Men Bridgestones nye dekk-prototype har langt viktigere fordeler. Foto: PRODUSENTEN
PUNKTERINGSFRIE DEKK: Men Bridgestones nye dekk-prototype har langt viktigere fordeler. Foto: PRODUSENTEN Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Bridgestone presenterte den første prototypen på sitt luftfrie dekk allerede i 2011. Nå viste de frem generasjon to, som er mer støtabsorberende og designet for å tåle mer varme.

Dekket erstatter luftputen fra vanlige dekk med sjokkabsorberende gummieiker. Utsiden er dekket med et utskiftbare tråder av solid gummi.

Når gummien slites ut, kan den byttes ut med ny gummi som varmes opp og festes på.

Les årets test av vinterdekk her:

Ikke alene

Bridgestone er ikke alene om denne teknologien. The Britek Tire har en modell de kaller Energy Return Wheel for sykler og militære kjøretøy. Michelin Tweel er laget for hjullastere, mens Hankook sitt i-Flex-dekk er designet for personbiler.

For stivt

- Foreløpig er dekket for stivt, og det påvirker styringen, sier Oliver Monbet, leder for Bridgestones teknologiavdeling i Frankrike og Benelux-landene til CNET.com.

Bridgestone skal jobbe videre med teknologien og presentere en ny prototype innen de to til fire neste årene.

I løpet av det neste år vil de begynne å teste dekkene på Toyotas elektriske ensetere i Tokyo.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer