Ruller lett

Dekkene som gir lengst rekkevidde

Vinter og snø og gir kutt i rekkevidden til elbilen. Velger du dekk som ruller lett, går elbilen en del kilometer ekstra.

EKSTRA REKKEVIDDE: Velger du dekk med lav rullemotstand, kan det fort gi deg 15-20 kilometer lengre rekkevidde, sammenliknet med dekket som ruller tungt. Foto: Nokian
EKSTRA REKKEVIDDE: Velger du dekk med lav rullemotstand, kan det fort gi deg 15-20 kilometer lengre rekkevidde, sammenliknet med dekket som ruller tungt. Foto: Nokian Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det er ikke bare kulda som gjør at elbilene mister rekkevidde vinterstid. Også vann og slaps på veien øker rullemotstanden til dekkene.

I de store dekk-testene som Dagbladet gjør hvert år, inngår test av rullemotstanden til dekkene som en naturlig del. Et dekk med høy rullemotstand stjeler kilometer fra elbiler og dyre bensindråper fra fossil-biler. Motsatt vil et dekk som ruller lett, sørge for at strømforbruket blir lavere og gir deg flere kilometer rekkevidde.

Dårlig rekkevidde i kulde

Vinter med kulde og snø på veiene og mye bruk av varmeapparat og setevarme er allerede utfordrende for rekkevidden. I vinter testet vi hvor langt seks elbiler kan kjøre i – 11 grader på landeveien.

PIGGFRITT BEST: Det er som regel de piggfrie dekkene som ruller lettest og gir den lengste rekkevidden. Foto: Juha Kauppinen
PIGGFRITT BEST: Det er som regel de piggfrie dekkene som ruller lettest og gir den lengste rekkevidden. Foto: Juha Kauppinen Vis mer

Resultatet var at for eksempel Porsche Taycan, som ifølge produsenten skal ha en rekkevidde på 431 kilometer, klarte 296.

Volvo XC40 oppgis til 420 kilometer, men klarte bare 263. Med andre ord solide kutt i rekkevidden. Spesielt for elbiler blir derfor dekk med lav rullemotstand viktig.

Piggfritt ruller lettest

Våre tester viser at piggfrie dekk som regel har lavere rullemotstand enn piggdekk. Av de 22 dekkene vi testet i fjor var alle de åtte med lavest rullemotstand piggfrie. Aller lettest rullet Hankook Winter I*Cept, med Nokian Hakkapeliitta R3 på en god andreplass.

BEST OG DÅRLIGST 2020

DekkØkt forbruk %
Nokian Hakka R30,0 %
Hankook Winter IZ20,4 %
Goodyear UltraGrip 21,7 %
Michelin X-Ice Snow1,8 %
Continental Viking Cont2,1 %
Dårligst
Sunny Winter-Grip (pigg)4,0 %
Toyo Observe4,1 %
Bridgestone Noranza (pigg)4,3 %
Linglong Gree-Max (pigg)5,2 %
Linglong Winter Unico5,3 %

Kilde: Dagbladets vinterdekktest 2021

Dekkene med høyest rullemotstand var Linglongs piggdekk og piggfrie dekk. De krever opptil 5,3 prosent mer energi for å rulle bilen enn Hankook. I praksis kan dette betyr at en vanlig elbil får 15-20 kilometer lengre rekkevidde med dekkene som ruller lettest, sammenliknet de de som ruller dårligst. Alle resultatene for de beste og dårligste dekkene finner du i tabellene nederst i saken.

De dårligste

I årets test var det også piggfrie Nokian og Hankook som hadde den laveste rullemotstanden. Nokian er i tillegg ett av de piggfrie dekkene som har best grep på snø og is. Dermed framstår dette som ett av de aller beste dekkene for deg som kjører elbil.

IKKE PIGG: Et piggdekk gir det aller beste grepet på is, men har ofte høyere rullemotstand viser en test av 38 vinterdekk som Dagbladet har gjort. Det finnes også lettrullende dekk som biter bra på is og snø. Foto: Juha Kauppinen
IKKE PIGG: Et piggdekk gir det aller beste grepet på is, men har ofte høyere rullemotstand viser en test av 38 vinterdekk som Dagbladet har gjort. Det finnes også lettrullende dekk som biter bra på is og snø. Foto: Juha Kauppinen Vis mer

Høyest rullemotstand i årets test var det piggdekket Goodyear Ultra Grip 2 og CST Medallion som hadde. Sistnevnte er dårlig også i de fleste andre testene på snø og is, så noen god grunn til å kjøpe dette er de uansett ikke.

Les hele testen

Rullemotstand er bare en av 16 egenskaper vi har testet de 38 pigg- og piggfrie vinterdekkene for. Før du tar valget om hvilke dekk du skal kjøpe, bør du lese hele testen. Da har du et godt grunnlag for å finne akkurat det dekket som passer for deg og dine kjøreforhold. Vinterdekktesten fra 2020 finner du her. Årets test finner du her (+).

BEST OG DÅRLIGST I 2021

DekkØkt forbruk %
Best
Nokian Hakka R30,0 %
Hankook Winter IZ20,4 %
Goodyear Ultra Grip I20,6 %
Hankook Winter IPike (pigg)0,8 %
Bridgestone Noranza (pigg)0,9 %
Dårligst
Continental Ice Cont.3 (pigg)1,9 %
Westlake Ice Master (pigg)2,0 %
Kumho Winter Craft (pigg)2,5 %
Goodyear Ultra Grip 2 (pigg)2,7 %
CST Medallion Winter2,9 %

KIlde: Dagbladets vinterdekktest 2021

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer