Det er ikke bare kulda som gjør at elbilene mister rekkevidde vinterstid. Også vann og slaps på veien øker rullemotstanden til dekkene.
I de store dekk-testene som Dagbladet gjør hvert år, inngår test av rullemotstanden til dekkene som en naturlig del. Et dekk med høy rullemotstand stjeler kilometer fra elbiler og dyre bensindråper fra fossil-biler. Motsatt vil et dekk som ruller lett, sørge for at strømforbruket blir lavere og gir deg flere kilometer rekkevidde.
Dårlig rekkevidde i kulde
Vinter med kulde og snø på veiene og mye bruk av varmeapparat og setevarme er allerede utfordrende for rekkevidden. I vinter testet vi hvor langt seks elbiler kan kjøre i – 11 grader på landeveien.
Resultatet var at for eksempel Porsche Taycan, som ifølge produsenten skal ha en rekkevidde på 431 kilometer, klarte 296.
Volvo XC40 oppgis til 420 kilometer, men klarte bare 263. Med andre ord solide kutt i rekkevidden. Spesielt for elbiler blir derfor dekk med lav rullemotstand viktig.
Piggfritt ruller lettest
Våre tester viser at piggfrie dekk som regel har lavere rullemotstand enn piggdekk. Av de 22 dekkene vi testet i fjor var alle de åtte med lavest rullemotstand piggfrie. Aller lettest rullet Hankook Winter I*Cept, med Nokian Hakkapeliitta R3 på en god andreplass.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger