1998: Den adaptive frontkollisjonsputen
Vi har allerede nevnt at en frontkollisjonspute som utløses utgjør en voldsom og potensiell farlig kraft. Ved en kollisjon som foregår i relativt lav hastighet og med relativt beskjedent skadepotensial, er det derfor ikke ønskelig at puten utløses med full kraft. Dette er bakgrunnen for den adaptive frontkollisjonsputen, også kalt totrinns-kollisjonsputen. Denne fylles med mindre gass (én kruttladning) ved mindre voldelige kollisjoner enn ved de mest dramatiske kollisjonene (to kruttladninger). Mange biler har også en sensor som leser seteposisjonen og avpasser kruttladningene i forhold til avstanden mellom pute og passasjer. Vi vet også at det arbeides med å gjøre kollisjonsputene enda mer tilpasningsdyktige, for eksempel ved å ta hensyn til passasjerens vekt, høyde, kjønn, graviditet og så videre.
Utbredelse: Vi har dessverre ikke full oversikt over status for adaptive kollisjonsputer, verken når det gjelder rådende teknologi eller utbredelse. Vi vet imidlertid at svært mange av dagens biler er utrustet med en eller annen form for adaptive frontkollisjonsputer.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger