Men - la oss begynne med det den ikke er. Jaguar I-Pace er egentlig ikke en direkte konkurrent til den større Tesla Model X, ei heller til den lavere Model S. Med sine 468 centimeter i lengden og 156 centimeter i høyden, er det en mellomting mellom en ganske stor kombi og en SUV. Altså en crossover. Selv om Jaguar kaller den en SUV. Men, er det egentlig så farlig hva vi kaller den?
Uansett glir de tradisjonelle definisjonene på biltyper mer og mer over i hverandre og det blir stadig vanskeligere å sette presise kategori-merkelapper på bilene.
Og selv om I-Pace er vesentlig mindre enn en Model X, og heller ikke tilbys med en tredje seterad, tilbyr den et rimelig romslig interiør. Dette er delvis takket være den lange akselavstanden som, med sine 299 centimeter, overgår den til Model X med 3 centimeter.
Første Tesla-utfordrer
Det har vært mye buzz rundt kommende såkalte Tesla-utfordrere fra premiumprodusentene Mercedes-Benz (EQC), Audi (e-tron Sportback) og BMW (iX3).
Og her kommer altså outsideren Jaguar og er først blant de etablerte produsentene i dette markedet - i god tid før konkurrentene. Selv sjefene for den britiske produsenten, som i dag er eid av indiske Tata Motors, og som fusjonerte med Land Rover i 2013, innrømmer at de ble overrasket over å være først ute.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger