Elbil-smell

Den dyre bom-tabben

Etter en måned som ferske elbileiere er det mange som får seg et lite sjokk: I posten kommer det en regning på flere tusen kroner for bompasseringer.

DYR TABBE: Mange som kjøper elbil for første gang, får seg en stygg overraskelse når de får den første regningen fra bomselskapet i posten. I stedet for null, kan den være på flere tusen kroner. Foto: Rune Korsvoll
DYR TABBE: Mange som kjøper elbil for første gang, får seg en stygg overraskelse når de får den første regningen fra bomselskapet i posten. I stedet for null, kan den være på flere tusen kroner. Foto: Rune Korsvoll Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det blir stadig dyrere å kjøre gjennom bommene på norske veier. Nylig hadde DinSide en sak om Norges dyreste hyttevei – E6 gjennom Gudbrandsdalen. Der koster hytteturen deg nå 1010 kroner når du kjører fra Sandvika utenfor Oslo til Otta og hjem igjen i en dieselbil.

At det ikke lenger alltid er gratis for elbiler i bommene, har de fleste fått med seg. En solid rabatt skal du likevel få dersom du kjører elektrisk. Det mange ferske elbileiere ikke vet, er at en hyttetur eller pendlerreise kan bli like dyr som med en bensinbil, dersom du ikke har skaffet deg en Autopass-brikke.

Kjempedyrt uten bombrikke

- Man får bare høre at elbiler kjører gratis og med sterkt reduserte takster gjennom bommene, så jeg tenkte ikke noe mer over saken da vi fikk vår første elbil, sa Jan-Erik Berg Karlsen til Elbil24 tidligere i år.

Han var tidlig ute med å bestille et eksemplar av Skoda Enyaq, og hadde gledet seg til at bom-utgiftene ble eliminert. I området rundt Trondheim er det mange bommer.

MÅ HA: En gyldig Autopass-avtale om bombrikke må til dersom du skal få rabatt eller kjøre gratis i bommene. Uten brikke betaler du vanligvis like mye som en bensinbil. Foto: Rune Korsvoll
MÅ HA: En gyldig Autopass-avtale om bombrikke må til dersom du skal få rabatt eller kjøre gratis i bommene. Uten brikke betaler du vanligvis like mye som en bensinbil. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

I stedet fikk han en ubehagelig overraskelse da den første fakturaen fra bomselskapet Vegamot kom i postkassa - halvannen måned etter at han hadde fått bilen. Fakturabeløpet var nemlig på 1889 kroner, og skyldtes 91 bompasseringer - i et område der alle passeringene skulle være gratis for elbiler.

Dyr hyttetur

Vi har sett på noen eksempler på hvor mye du taper dersom du ikke har bombrikke i elbilen.

På den nevnte turen fra Sandvika opp Gudbrandsdalen koster det deg 259 kroner i bompenger med elbil dersom du har bombrikke. Uten bombrikke ryker du på 850 kroner, ifølge Bompengekalkulator.no.

Dette går for å være den best oppdaterte kalkulatoren for bompenger i Norge.

Kjører du et par turer til hytta før du får den første bom-regningen i posten og oppdager tabben, betyr det at du ryker på nesten 1200 kroner.

Pendler-smell

Mange kjøper en rimelig elbil for bruk på pendlerreise. Da kan det bli enda mye dyrere uten brikke. Kjører du fra Eidsvoll nord for Oslo til Drammen og hjem igjen, koster det deg 65 kroner i bommene i rushtida når du har bombrikke.

Uten brikke koster det deg 228 kroner!

LIKE DYRT SOM BENSINBIL: Uten bombrikke koster en elbil like mye i bommene som en fossil-bil. Foto: Rune Korsvoll
LIKE DYRT SOM BENSINBIL: Uten bombrikke koster en elbil like mye i bommene som en fossil-bil. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Pendler du hver ukedag i en måned, koster det deg 4560 kroner uten bombrikke, mens du hadde sluppet unna med 1300 kroner med bombrikke. Du ryker med andre ord på 3260 kroner før du har fått den første regningen i posten og oppdager at bombrikke er tingen når du kjører elbil.

Bompenger firedoblet

Vi har også sjekket prisene i Stavanger-området, men der er det færre bommer enn i Oslo-området. Pendlerveien fra Kleppe på Jæren til Randaberg like nord for Stavanger, koster deg 75 kroner uten bombrikke og 20 kroner med bombrikke tur-retur når du kjører elbil, ifølge bompengekalkulatoren.

Bompenge-belastningen for de som bruker bil for å komme seg til jobb, er firedoblet på noen år, ifølge en ny rapport fra Transportøkonomisk institutt. Og det blir ikke mindre bompenger å betale i åra framover:

I år tar Staten inn 12,9 milliarder kroner i bompenger. Statsbudsjettet for neste år legger opp til at det skal inn 16.1 milliarder kroner fra bommene rundt om i Norge.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer