Test: Jeep Wrangler

Den eneste hardhausen?

Alt er ved det gamle … heldigvis.

Jeep Wrangler kommer i i ny og moderne modell, men er fortsatt innpakket i gammel nostalgi. Dette er fortsatt en seriøs offroader. Alt annet kommer lenger bak i leksa og i hjemlandet kan du bygge dem om til det ugjenkjennelige. På bildet ser du du en kort Rubicon, den mest robuste varianten. I Norge regner man med å selge lang firedørs versjon av den litt mer siviliserte Sahara-varianten. Foto: Rune M . Nesheim
Jeep Wrangler kommer i i ny og moderne modell, men er fortsatt innpakket i gammel nostalgi. Dette er fortsatt en seriøs offroader. Alt annet kommer lenger bak i leksa og i hjemlandet kan du bygge dem om til det ugjenkjennelige. På bildet ser du du en kort Rubicon, den mest robuste varianten. I Norge regner man med å selge lang firedørs versjon av den litt mer siviliserte Sahara-varianten. Foto: Rune M . Nesheim Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

3Nåla ligger og vipper på 130 km/t. Det synger voldsomt i hjulene, det blafrer heftig i canvasen rundt meg og styrefølelse finnes ikke - men retningsstabilitet og komfort er overraskende god. Vi svinger av motorveien og fortsetter ferden mot Red Bulls lekegrind i Graal.

Vi har rømt fra stillestående skyfritt og 30 varmegrader i Norge, til et regntungt Østerrike. Akkurat nå sitter vi bak rattet i splitter nye Jeep Wrangler, i den drøyeste terrengutgaven.

Bilen har fått tilleggsbetegnelsen Rubicon, etter den tradisjonelle Rubicon Trail, et velkjent område for lek og moro for de aller ivrigste terrengkjørerne.

Splitter ny

Du skal imidlertid kjenne din historie for å se at dette er en ny bil. Jeep ble verdenskjent under andre verdenskrig, da den ble lansert i 1941. De vet hvilken arv som skal videreføres, og bruker alle de klassiske elementene for å sikre gjenkjennelighet.

Sju vertikale åpninger i grillen - nå med en liten innsving rundt lyktene, slik det var på CJ-modellen. Den har fortsatt frittstående framskjermer i røff plast (på Rubicon) eller lakk (på Safari), rett frontrute som kan legges ned, avtagbare dører (med innsvingt nedkant, som visstnok er en stor fordel når de åpnes i terrenget) og frittstående baklykter. Dette er elementer som har fulgt modellen i alle år.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer