Test: Mercedes-AMG GLC 63 S

Den er fortsatt verdens raskeste

Og nå har Mercedes-AMG GLC blitt enda bedre.

Mercedes-AMG GLC 63 S: Bilen får ny front. Lyktene er mest oppsiktsvekkende, men også grillen har fått en helt annen utforming. Foto: Mercedes
Mercedes-AMG GLC 63 S: Bilen får ny front. Lyktene er mest oppsiktsvekkende, men også grillen har fått en helt annen utforming. Foto: Mercedes Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Hele bilen vrir seg i det vi gir full gass. Det vræler fra V8-motoren i fronten og det smeller kraftig i pottene når vi slipper opp ...

Lydbildet er drøyt, responsen er brutal. Styringen er skarp, men selv om AMG har tunet luftfjæringen kraftig, er den fortsatt såpass mykt satt opp at man føler bilen kanskje leverer litt mer enn det som føles trygt.

Den føles rett og slett overmotorisert. For en herlig følelse, i en tid der man føler seg helt overkjørt av hjelpesystemer. Dette er faktisk en skikkelig sportsbil.

Dette er grunnen

  • Eneste i klassen med V8-motor
  • 4-liters motor, med 510 hester/700 Nm
  • Variabel firehjulstrekk
  • Lynrask 9-trinns automatkasse
  • Elektronisk styrt bakdiff

Det gjør at denne SUV-en klarer null til 100 på utrolige 3,8 sekunder og topper med hele 280 km/t. Den kan faktisk krone seg med tittelen «verdens raskeste», på grunn av tiden 7 minutter og 49,369 sekunder rundt den beryktede Nürburgrings nordsløyfe i Tyskland.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer