Den halvautomatiske girkassen

De siste årene har det dukket opp en rekke modeller med såkalte halvautomatiske girkasser. Disse girkassene skiller seg fra ordinære manuelle girkasser ved at kløtsjfunksjonen er automatisert.

Publisert
Sist oppdatert

I tillegg gires disse kassene såkalt sekvensielt, noe som betyr at man girer ved å bevege girspaken opp og ned, slik vi kjenner det fra automatgirkasser. Den velkjente H-gaten er dermed forlatt, noe som gjør det nærmest umulig å feilgire. De aller fleste halvautomatiske girkasser har også en auto-funksjon, noe som betyr at man ikke bare slipper kløtsjingen, men at man også slipper å bruke girspaken.

Rimelig i innkjøp

Hva er så de viktigste fordelene med de halvautomatiske girkassene? Jo, for det første slipper du altså å bruke kløtsjen. I tillegg har du tilgang på en automatfunksjon - og det for en billig penge. De halvautomatiske girkassene koster vanligvis ikke mer enn mellom 6.000 og 10.000 kroner.

Lavt forbruk

I tillegg har halvautomatiske girkasser et lavere forbruk enn automatgirkasser, enkelte av dem har et like lavt forbruk som en manuell girkasse. Halvautomatiske girkasser er også raske, og produserer nesten like rask akselerasjon som manuelle kasser.

Et annet argument for autokløtsjkassene, er at de gir en langt mer sportslig opplevelse enn automatkasser og CVT-kasser. Det er ikke uten grunn at biler som BMW M3, Mercedes-Benz C-klasse Sportkupé og Toyota MR2 leveres med slike girkasser. Toyota MR2-kassen er forresten blant de få kløtsjfrie kassene som ikke har en automat-funksjon.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer