Det er nye regler fra EU som pålegger bilprodusentene å montere et system som varsler føreren, dersom noen av passasjerene i bilen ikke har festet beltet før kjøringen starter.
Fram til nå har slik varsling bare vært påbudt foran i bilen. I forsetene skal det nå varsles med lyd dersom beltet ikke er på. I baksetet skal det varsles med lys og med lyd dersom beltet løsnes under kjøring.
30 færre drepte
Sikkerhetsbeltet er fortsatt den mest effektive innretningen for å unngå alvorlige skader og død, når ulykken først er ute. Selv om det er et krav om at alle skal bruke beltet, er det nemlig fortsatt en del som ikke gjør det.
En telling som Statens vegvesen har gjort viser at rundt fem prosent av bilistene ikke bruker beltet utenfor tettbygde strøk. I byområder er tallet litt høyere. Vegvesenet har beregnet at vi trolig ville hatt 30-40 færre drepte i trafikken her hjemme, dersom alle brukte sikkerhetsbeltet i biler og busser.
Tre prikker i førerkortet
Videre reduserer bruk av sikkerhetsbelte sannsynligheten for å bli drept med 40-50 prosent for fører og forsete-passasjerer i en kollisjon, ifølge Vegvesenet. Samtidig er en usikret person i baksetet en stor fare for dem i forsetene.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger