Test: Hydrogenbilen Honda Clarity

Den lengste rekkevidden

Etter Hyundai og Toyota er det Honda som kommer på markedet med en ny hydrogenbil. Eller - kommer den egentlig på markedet, tro?

MER AVANSERT: Designen forteller at det er noe annerledes og Honda Clarity er da også en av svært få brenselcellebiler, altså en bil med hydrogen på tanken, som via brenselcellene forsyner den elektriske motoren som driver bilen, med strøm. Med forlenget rekkevidde og fem komfortable sitteplasser, fører den hydrogenbilen et hakk fremover i utviklingen. Foto: Knut Moberg
MER AVANSERT: Designen forteller at det er noe annerledes og Honda Clarity er da også en av svært få brenselcellebiler, altså en bil med hydrogen på tanken, som via brenselcellene forsyner den elektriske motoren som driver bilen, med strøm. Med forlenget rekkevidde og fem komfortable sitteplasser, fører den hydrogenbilen et hakk fremover i utviklingen. Foto: Knut Moberg Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Vi reiste til København for å kjøre markedets nyeste hydrogenbil, Honda Clarity Fuel cell. Målet: Prøve å komme nærmere svaret på spørsmålet stadig flere stiller seg: Hva er fremtidens drivstoff?

Det er jo bare to år siden vi kunne fortelle at nesten alle tror det er hydrogen. Men man kan jo lure, etter det store fokuset på batterielektriske biler på bilutstillingen i Paris i fjor høst: Vil hydrogen bare fortsette å være «fremtidens drivstoff» også i et langsiktig perspektiv, slik Elon Musk har vært inne på?

Langsiktig perspektiv

For å være tydelige på det med en gang: Etter å ha prøvekjørt et av veldig få eksisterende eksemplarer av nye Honda Clarity, har vi fortsatt ingen fasit.

Og det er ingen tvil: Ting tar tid. Det er over elleve år siden vi første gang skrev om Hondas store hydrogendrevne sedan - forgjengeren til bilen vi har kjørt - som dengang fortsatt var på konsept-stadiet. Og nå har vi kjørt produksjonsbilen som er andre generasjon Clarity (denne gang med det fulle navnet Clarity Fuel Cell - forgjengeren het FCX Clarity). Vi omtalte nyheten i forbindelse med at den ble vist på bilutstillingen i Tokyo høsten 2015.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer