Test: VW Golf GTI Performance

Den morsomste Golfen

GTI får nå 245 hester, større bremser og aktiv differensial som standard er er blitt en skikkelig kjøremaskin.

RAMPETE: I Norge selges bare Performanceutgaven med 245 hester, større bremser og aktiv differensial. Kombinasjonen gjør GTI til den morsomste Golfen du kan kjøpe akkurat nå. 
RAMPETE: I Norge selges bare Performanceutgaven med 245 hester, større bremser og aktiv differensial. Kombinasjonen gjør GTI til den morsomste Golfen du kan kjøpe akkurat nå.  Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Golf GTI har havnet litt i skyggen av GTE og R. Kanskje ikke så rart. Alle de som tidligere kjøpte GTI fordi den var kul, kan nå få nesten alle kriterier oppfylt av hybriden og R har blitt så billig at rekordmange lar seg friste av effekt på rette siden av 300 hester og få med firehjulsdrift på kjøpet bare ved å legge på 100 000 kroner.

Men er du ute etter en skikkelig gøyal bil, er det fortsatt GTI du skal velge. Volkswagens hvite frakker har fortsatt ikke løst koden når det gjelder å levere effekt på en riktig og troverdig måte med GTE. Selv om effekten på papiret ikke ligger langt bak, er selve opplevelsen hårreisende dårlig i forhold. Det kan du lese mer om her.

Golf R på sin side er en potent og effektiv doning, men med sortde dekaler og bremsekalippere og sort interiør, ser den langt mer anonym ut enn både GTI og GTE. Dessuten blir den veldig sivilisert med firehjulsdriften, så rampefaktoren blir litt borte.

GTI derimot, byr på den litt gammeldagse forhjulsdrevne kjøregleden, selv om den kanskje ikke er den beste på akkurat det i klassen lenger.

Renault Sport har noen artige varianter av Clio og Megane som er hyppig å se på Nürburgring og for øyeblikket har Honda Civic Type-R tatt igjen førsteplassen på trona som verdens raskeste serieproduserte forhjulstrekker rundt den samme bane (7:43.8)… en tittel de tok fra nettopp Golf GTI Clubsport S som kun ble laget i 400 eksemplar, bare for å kapre nettopp denne tittelen. Da snakker vi om en forhjulstrekker med 310 hester.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer