Allerede i dag har de fleste nye biler øyne – små kameraer og radarer som ser det som skjer rundt bilen. Det gjør den i stand til å bremse automatisk for fotgjengere i veien, tilpasse hastigheten etter bilen som kjører foran eller holde bilen på plass i kjørebane dersom du er uoppmerksom.

Speilet filmer ulykken
Det neste blir at bilen også får ører som hører og analyserer det som skjer rundt og inne i bilen. Forskere ved Frauenhofer-instituttet i Oldenburg i Tyskland fortalte nylig at de har funnet opp et «øre», eller riktigere en sensor, som kan fange opp forskjellige lyder utenfor bilen.

Prototypen av dette «øret» kan for eksempel kjenne igjen sirenene på et utrykningskjøretøy og varsle sjåføren eller hjelpe selvkjørende biler å rydde en fri redningsvei. Sensoren kan også fange opp og kjenne igjen lyden av barn som leker langs veien eller et dekk på bilen som har for lite luft.
Hindrer ulykker
Systemet består av en avansert mikrofon og en styringsenhet som er lært opp til å kjenne igjen de enkelte lydene og sende varsler til bilføreren.

Hvor langt kan du kjøre når denne lyser?
I framtida kan det ta over styringen eller bremsene på en selvkjørende bil for å hindre ulykker. Noen tidspunkt for når et slikt øre kan bli vanlig i biler, sier ikke forskerne noe om.
Da er en teknikk som reduserer støyen i kupeen på bilen betydelig nærmere en realitet i mange biler. Sensorer inne i bilen fanger opp og analyserer støyen og sender ut mot-lyd gjennom høyttalere – såkalt Active Road Noise Cancellation (ARNC).

Vi kjenner det allerede fra hodetelefoner. Noen bilprodusenter som Ford forsøkte å ta det i bruk allerede i 2016 uten særlig suksess. Systemene har ikke vært gode nok og forskjellen på støyen med og uten ARNC har knapt vært merkbare.
Støydemping i Hyundai
Nå har det israelske firmaet Silentium utviklet et slik system for Kia og Hyundai. Firmaet påstår at deres system, som bruker bilens eksisterende lydanlegg, skal redusere uønsket støy i kupeen med opptil 90 prosent og dekker frekvenser fra 20 til 1000 hertz. I dette området finne vi blant annet mye av motorstøyen og den til tider plagsomme støyen fra dekkene.
Denne videoen, som Silentium selv har laget, skal gi et inntrykk av hvor mye støyen i kupeen senkes.

Silentiums system ble tatt i bruk i noen modeller fra Land Rover og Jaguar i oktober 2020. Ifølge produsenten skal senke det generelle lydnivået i kupeen med 3-4 desibel og støy-toppene med så mye som 10 desibel.
Stille i kupeen
Anthony Manias er sjef for Silentium. Han tror at aktiv støyreduksjon i bilene kan gjør at produsentene kan slippe å bruke dyre støydempings-materialer, samtidig som dette kan spare vekt i bilene.

NÅ: Fartssperre i alle nye biler
- Aktiv støydemping vil forandre måten bilprodusenter reduserer støyen og forbedrer forholdene i kupeen for fører og passasjerer på. Vi har bevist at det er mulig redusere støyen over et bredt spekter av frekvenser og lyder. Nå er det opp til bilprodusentene å ta det i bruk, sier Manias i en kommentar i forbindelse med avtalen som firmaet har inngått med Kia og Hyundai.