Det var det lille Trondheims-firmaet Fresco Motors, med Espen Kvalvik i spissen, som hadde den store drømmen om den første norske elbilen etter Think, som gikk konkurs i 2011.
Planen var å bygge en luksus-elbil som skulle slå Tesla på det meste. Navnet på bilen var Reviere. Den skulle ha firehjulstrekk som standard, en rekkevidde på 1.000 kilometer, gjøre 0-100 km/t på to sekunder og ha en toppfart på 300 km/t. Bilen skulle også kunne lades raskere enn noen av de elbilene som er på markedet i dag.
1.500 i kø for bilen
- Vi ønsker ikke at noen skal la være å kjøpe en elbil på grunn av rekkeviddeangst. En utgave med et mindre batteri, for dem som ikke trenger den lengste rekkevidden, er også på planen, sa elbil-gründer Kvalvik da vi intervjuet han om planene i fjor sommer.

De nye, superbillige elbilene
Den gang fantes bare data-produserte bilder av bilen, men en prototyp skulle etter planen være klar i 2021. Planen var at de første kundene skulle få bilen sin i 2023 eller 2024. Over 1.500 potensielle kjøpere skrev seg raskt på ventelista via Fresco Motors hjemmeside, ifølge gründer Kvalvik. De fleste fra Norge, med USA og Tyskland på de neste plassene.

Hva skjede med drømmen?
Så ble det stille. Hjemmesiden til Fresco Motors er lagt ned. Facebook-siden er uten innhold og det er ingen som svarer på telefonen. Firmaet står fortsatt oppført i Brønnøysundregistrene, men opplysningene fra 2019 tyder på liten aktivitet i firmaet: Ingen driftsinntekter, null i årsresultat og null i resultat før skatt.

Drømmer om norsk super-elbil i 2023
Hva skjedde med drømmen om den norske elbilen? Vi har gjentatte ganger over de siste ukene forsøkt å komme i kontakt med Kvalvik, både på telefon og via meldinger, uten å lykkes.
Mange skeptiske
Da planene til det lille Trondheims-firmaet ble lansert i fjor sommer, var det mange som var skeptiske til om det var mulig å skaffe penger og kompetanse til å utvikle en slik bil i Norge. Det er ikke snakk om millioner, men milliarder av kroner når en ny bil skal designer, utvikles og bygges. Ikke minst var Adresseavisen i Trondheim skeptiske i sin omtale for et år siden
Heller ikke der vet de hva som har skjedd med Fresco Motors siden den gang.

Til de som var skeptiske til prosjektet, sa Kvalvik følgende i fjor sommer:
Vanskelig finansiering?
- Det er først og fremst et spørsmål om å skaffe finansiering. Det er vi i gang med nå. Vi vet at ingen ting i denne bransjen er billig, og vi har en tanke om hvor mye dette vil koste. Vi skal ikke kjøpe store kontorbygninger, fabrikklokaler i milliardklassen eller leie inn hundrevis av ingeniører og markedsføringsfolk i oppstarten. Vi er faktisk imponert over den interessen vi har hatt fra potensielle investorer, sa Kvalvik.

Rekkevidde-test i 11 minusgrader
Han fortalte at han allerede hadde de folkene og de samarbeidspartnerne som skulle til for å få drømmen om den norske elbilen til å gå i oppfyllelse.
Spennende med norsk elbil
- Fresco Motors-laget har erfaring både fra elbil-startups og tradisjonelle bilprodusenter. De har tidligere erfaring fra Aston Martin, Bentley, Jaguar Land Rover, Byton, Mercedes-Benz, BMW og Porsche for å nevne noen, sa elbil-gründeren til oss i fjor.
Med Norge som det ledende elbil-landet i verden, ville en norsk elbil vært svært spennende. Det er synd dersom det viser seg at det bare ble med drømmen.