Det var det lille Trondheims-firmaet Fresco Motors, med Espen Kvalvik i spissen, som hadde den store drømmen om den første norske elbilen etter Think, som gikk konkurs i 2011.
Planen var å bygge en luksus-elbil som skulle slå Tesla på det meste. Navnet på bilen var Reviere. Den skulle ha firehjulstrekk som standard, en rekkevidde på 1.000 kilometer, gjøre 0-100 km/t på to sekunder og ha en toppfart på 300 km/t. Bilen skulle også kunne lades raskere enn noen av de elbilene som er på markedet i dag.
1.500 i kø for bilen
- Vi ønsker ikke at noen skal la være å kjøpe en elbil på grunn av rekkeviddeangst. En utgave med et mindre batteri, for dem som ikke trenger den lengste rekkevidden, er også på planen, sa elbil-gründer Kvalvik da vi intervjuet han om planene i fjor sommer.
Den gang fantes bare data-produserte bilder av bilen, men en prototyp skulle etter planen være klar i 2021. Planen var at de første kundene skulle få bilen sin i 2023 eller 2024. Over 1.500 potensielle kjøpere skrev seg raskt på ventelista via Fresco Motors hjemmeside, ifølge gründer Kvalvik. De fleste fra Norge, med USA og Tyskland på de neste plassene.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger