Ukens Veteran: Volvo 145

Den norske herregårdsdrømmen

Med norsk design til grunn ble en av verdens mest ikoniske biler født på slutten av 60-titallet - en bil som skulle vippe selveste Bobla av tronen her i Norge.

REVOLUSJON: Sidespeilene var montert på skjermene kun det første året i 145-versjonens produksjon. Fra 1969 og utover ble disse festet på døra. Foto: Stein Inge Stølen
REVOLUSJON: Sidespeilene var montert på skjermene kun det første året i 145-versjonens produksjon. Fra 1969 og utover ble disse festet på døra. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Vi nordmenn har alltid hatt et sterkt forhold til Volvo. Før frislippet i 1960 ble det inngått egne handelsavtaler med grannarna i øst for å sikre god tilgang på de ettertraktede PV- og Amazon-modellene, og på slutten av 70-tallet var vi faktisk bare en hårsbredd fra å gjøre Volvo helnorsk.

Den forgjettede «Volvo-avtalen» gikk i vasken våren 1978 fordi aksjonærene ikke ville være med på leken. Nå, nesten 40 år senere, er det gjort kalkyler som indikerer at svenskene ville ha tjent langt større penger på avtalen enn oss, siden de ville fått tilgang til våre oljeressurser...

Men er svenskene bitre over dette? Neida. Eller, vent – jo. Men før denne avtalen kom og gikk, var det en annen norsk link til Volvo.

Norsk-amerikansk-svensk design

Designeren som sto bak bestselgeren Amazon, var norske Jan Wilsgaard. Det vil si, han var riktignok ikke nordmann sånn direkte: Faren var en norsk sjømann bosatt i Brooklyn, New York. Under krigen flyttet hele familien til Sverige, hvor Wilsgaard etter hvert skulle utdanne seg til å bli designer. Da Volvo headhuntet unggutten i 1950, staket de utilsiktet opp kursen for sitt fremtidige designspråk.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer