Renault Megane E

Den nye elbilen for deg og meg

Overraskende stor, ganske rimelig og med bra rekkevidde. Når nye, elektriske Renault Megane E kommer til Norge om få måneder, blir den en bil for mange.

ELEKTRISK GTI: Megane E får ytelser og kjøreegenskaper som gjør den til en GTI blant de elektriske bilene, ifølge Renault-sjef Luca de Meo. Foto: Renault
ELEKTRISK GTI: Megane E får ytelser og kjøreegenskaper som gjør den til en GTI blant de elektriske bilene, ifølge Renault-sjef Luca de Meo. Foto: Renault Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

kan De siste årene har Renaults lille Zoe vært en av de mest solgte elbilene i Norge. Med en pris fra 250 000 kroner, kompakte størrelse og et batteri som gir en rekkevidde på rundt 400 kilometer, er dette den elbilen som gir lengst rekkevidde for pengene.

Om bare noen måneder – den norske importøren sier foreløpig bare i løpet av første halvår 2022 – kommer storebror Megane E rullende inn i norske butikker. Den har potensial til å bli en minst like stor suksess som Zoe.

Stor innvendig plass

For det første får den et helt nytt og spennende utseende. Magene E er bygget på Renaults nye CME-EV plattform for elektriske biler. Den gir lang akselavstanden med korte overheng foran og bak. Til tross for at den bare er 4,21 meter lang, betyr det at bilen får svært god innvendig plass. På mange måter minner den litt om VW ID.3, som også bli bilens største konkurrent i Norge.

MYE PLASS: Den nye plattformen som Renault Megane E er bygget på, har relativt kompakte utvendige mål, men lang akselavstand. Det gir overraskende god innvendig plass, samtidig som bilen tar seg enkelt fram i trange gater og parkeringshus. Foto: Renault
MYE PLASS: Den nye plattformen som Renault Megane E er bygget på, har relativt kompakte utvendige mål, men lang akselavstand. Det gir overraskende god innvendig plass, samtidig som bilen tar seg enkelt fram i trange gater og parkeringshus. Foto: Renault Vis mer

Elektrisk GTI

I tillegg mye plass til passasjerer og bagasje, skal den nye plattformen også bidra til å gi bilen dynamiske og sportslige kjøreegenskaper. Eller som Renault-sjef Luca de Meo, sa det under den første visningen av bilen i München nylig:

- Nye Megane E blir en rimelig elektrisk bil, uten kompromisser på effektivitet og kjøreglede. Denne bilen er bygd for å skape følelser. Dette blir GTI-en blant elektriske biler, sa Renault-sjefen.

To batterier

Foreløpig har vi ikke kjørt bilen, så dette får stå for hans regning. Det vi vet om det tekniske i bilen, er at den kommer med flere utstyrs-varianter, batteripakker og ladere.

Den minste batteripakken blir på 40 kWt og skal gi en rekkevidde på 300 kilometer etter WLTP kjøresyklusen.

STORE SKJERMER: Store skjermer preger interiøret i nye Megane E. Hvor mye utstyr som blir standard på de rimelige utgavene, vet vi ennå ikke. Foto: Renault
STORE SKJERMER: Store skjermer preger interiøret i nye Megane E. Hvor mye utstyr som blir standard på de rimelige utgavene, vet vi ennå ikke. Foto: Renault Vis mer

Batteripakken på 60 kWt gir en rekkevidde på 470 kilometer. Motoralternativene er på 130 eller 220 hestekrefter, der sistnevnte skal klare 0-100 km/t på 7,4 sekunder.

Hjemme-borte lading

Når det gjelder lading, så har de rimeligste utgavene av Megane E såkalte ombord-ladere 7 eller 22 kW, som lader bilen fra kontakten hjemme eller andre litt kraftigere ladepunkter. Med sistnevnte skal du kunne lade 160 kilometer på en time, ifølge fabrikken. Utgavene som er mer påkostet, kan i tillegg ta imot strøm fra en 130 kW hurtiglader. Sistnevnte kan lade opptil 300 kilometers rekkevidde på 30 minutter.

Her gjelder det med andre ord å holde tunga rett i munnen når du velger utgave. Vi regner imidlertid med at bilen med det store batteriet og hurtiglader, blir bestselgeren her hjemme.

MANGE UTGAVER: Megane E kommer i flere utgaver med batterier på 40 eller 60 kWt, motorer på 130 eller 220 hester og flere typer ladere. De billigste kommer overraskende nok uten hurtiglader. Foto: Renault
MANGE UTGAVER: Megane E kommer i flere utgaver med batterier på 40 eller 60 kWt, motorer på 130 eller 220 hester og flere typer ladere. De billigste kommer overraskende nok uten hurtiglader. Foto: Renault Vis mer

Gjett prisen

Når det gjelder prisen på de forskjellige utgavene av nye Megane E, vil ikke den norske importøren si noe foreløpig. Det er imidlertid klart at VW ID.3 blir den fremste konkurrenten. Dersom Renault ønsker å selge mange biler, noe de ganske sikkert gjør, må de ha konkurransedyktige priser. Den rimeligste utgaven av ID.3, med 45 kWt batteri, 150 hester og 348 kilometer rekkevidde, koster fra 287 000 kroner. Med 58 kWt batteri og rekkevidde på 420 kilometer, koster den fra 320 000 kroner. Begge kan ta imot strøm fra en 100 kW hurtiglader.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer