Mercedes G-klasse, eller Geländewagen som den opprinnelig var døpt, ble bygget som en terrengbil og blant annet brukt av det norske forsvaret. Men da i en helt annen utgave enn det vi ser i dag.
Da hadde bilen en alt for liten dieselmotor som knapt dro skinnet av pølsa, stoff-tak og kjørekomfort godt under Lada-nivå. Nå er den nye utgaven plutselig blitt favoritten til nordmenn med mye penger å bruke på bil.

«Billig-utgave» til 2 millioner
Med rammekonstruksjon, tre differensialsperrer, lavgirserie og bakkeklaring på 27 centimeter har nye Mercedes G-klasse fortsatt svært gode terreng-egenskaper. Utseendet har nesten ikke forandret seg på 40 år. Det har imidlertid kjørekomforten.

Test: Geländewagen er seg selv lik - men mye bedre
Takket være en 9-trinns automatgirkasse, understell som justerer seg automatisk etter kjøreforholdene, solid støydemping og så videre er den blitt mange klasser bedre.
Siden mars har 50 nordmenn kjøpt bilen. Det er like mange som det var registrert de siste fem årene til sammen.
Vi snakker da om en bil der billigste utgave koster fra 2 millioner kroner. Men det er ikke denne billig-utgaven de fleste norske kundene kjøper.

Vil ha AMG
– De fleste har kjøpt AMG G63 med fem seter til mellom 2,5 og 3 millioner kroner. For å sette det i perspektiv kan jeg opplyse at vi kun har solgt én Mercedes-AMG G 63 personbil de siste ti årene, sier Audun Hermansen, som er PR- og informasjonssjef hos den norske Mercedes-importøren.

Mercedes tilbakekaller 774.000 biler: -Dieselskandalen er ikke over
– Den store interessen ser heller ikke ut til å avta. Det betyr at nye kunder som skriver kontrakt i dag får tildelt produksjonsplass i andre halvdel av 2019, sier Hermansen, som tror at suksessformelen er en kombinasjon av luksus, kjørekomfort på vanlig vei og gode off-road egenskaper.
Det finnes rett og slett ikke noe liknende på markedet. I tillegg er det nok noen som tenker at dette kan bli et investeringsobjekt for framtiden, tror han.

1,3 liter på mila
Under panseret på Mercedes-AMG G63 sitter det en 4-liters V8 biturbo bensinmotor som yter 585 hester og har et dreiemoment på 850 newtonmeter. Det er nok til å ta den 2,5 tonn tunge bilen fra 0-100 km/t på 4,5 sekunder, mens toppfarten er begrenset til 220 km/t.

Vi har møtt Mercedes-Benz EQC
Er du blant dem som synes bensinprisen er vel høy om dagen, eller er bekymret for høye klimagass-utslipp, bør du kanskje vurdere en annen bil: Forbruket oppgis av fabrikken til 1,3 liter på mila og CO2-utslippet til 299 gram per kilometer.
Og apropos prisen som starter på litt over 2,5 millioner: Vinterhjul (22-tommer), hengerfeste, parkeringsvarmer, soltak og en del annet ”nødvendig” utstyr kommer i tillegg.
Mercedes-AMG G63 i et nøtteskall:
Motor: | 4-liter V8 biturbo |
Ytelse: | 585 hk v. 6.000 omdr. |
Dreiemoment: | 850 NM fra 2.500 omdr. |
Gir: | 9 trinns automat |
Forbruk: | 1,31 l/mil |
CO2-utslipp: | 299 g/km |
Aks. 0-100 km/t: | 4,5 sek |
Toppfart: | 220/240 km/t |
Vekt: | 2.560 kg |
Pris: | Fra kr 2.520.000,- |