Lansering: Ny Audi A8

Den nye super-Audien tenker selv

Audi har vist fram sitt nye premium-flaggskip i Barcelona.

FLAGGSKIPET: Med Dinside tilstede, ble Audis nye premium-flaggskip, A8, lansert i Barcelona i dag. Foto: Fred Magne Skillebæk
FLAGGSKIPET: Med Dinside tilstede, ble Audis nye premium-flaggskip, A8, lansert i Barcelona i dag. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

- A8 er en spydspiss for hele merkevaren vår. Teknologien og designet setter standarden for bransjen, samtidig som denne modellen gir en imponerende forsmak på retningen for våre øvrige modeller, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Audi i Norge i en pressemelding tirsdag.

I går ble det kjent at mer enn 1.000 biler fra Audi blir tilbakekalt i Norge.

Men i dag fikk Audi A8 sin verdens-premiere i Barcelona. Fjerde generasjon av tyskernes flaggskip-modell skal blant annet peke ut kursen videre for merkets designspråk.

Fjernet knappene

Denne bilen er nemlig den nye Audi-designeren Marc Lichtes aller første prosjekt. Det er likevel ingen store revolusjoner å se i eksteriøret.

- Det er veldig lite modig. Han har stort sett fulgt det tradisjonelle designet til de tidligere Audi-modellene, sier Dinsides Fred Magne Skillebæk, som er tilstede under lanseringen i Barcelona.

LIGNER KONSEPTET: Marc Lichtes konseptbil, Audi Prologue, fra 2014 har mange likheter med nye A8. Foto: Audi
LIGNER KONSEPTET: Marc Lichtes konseptbil, Audi Prologue, fra 2014 har mange likheter med nye A8. Foto: Audi Vis mer

- I fronten er den helt lik de siste modellene, som Q5. På A8 har Lichte imidlertid senket skulderlinja litt (hjulhus foran og bak). Og så har han innført en LED-lystripe til baklyktene, over hele bilens bredde, fortsetter Skillebæk.

Det er inni bilen den nye designeren virkelig har «slått seg løs».

- Der har han brukt viskelær. Alle kanter og buer har blitt veldig minimalistisk. Det er mange glatte flater, og knappene er gjemt bak berøringsskjermer. Alt glir dermed veldig inn i hverandre, nærmest litt kjedelig, beskriver Dinsides utsendte motorjournalist.

LYSLIST: Med A8 har Audi innført en LED-lyslist mellom baklysene . Foto: Audi
LYSLIST: Med A8 har Audi innført en LED-lyslist mellom baklysene . Foto: Audi Vis mer

Motorkraft først - hybrid senere

Den nye A8 blir tilgjengelig i Norge til høsten, først med to kraftige og nyutviklede V6 turbomotorer: 3,0 TDI (286 hk diesel) og 3,0 TFSI (340 hk bensin).

Flere alternativer er lovet i løpet av kort tid. Alle motoralternativene utstyres med et mildhybrid-system, som ifølge Audi skal redusere drivstofforbruket. Den lengre utgaven, Audi A8 L, vil ifølge tyskerne bli tilgjengelig som ladbar hybrid neste år. Den vil bli tilgjengelig med induksjonslading - men dessverre ikke med dieselløsning.

- Bilen kommer som bensinhybrid, med tanke på det amerikanske og kinesiske markedet, forklarer Skillebæk.

Våre bilder fra lanseringen i Barcelona:

Foto: Fred Magne Skillebæk

Nye Audi A8 innfører AI

Ifølge Audi vil A8 være ledende blant deres serieproduserte modeller, også når det kommer til automatisert kjøring. Fra neste år vil Audi gradvis sette i produksjon pilotfunksjoner basert på kunstig intelligens under navnet «Audi AI» (artificial intelligence).

Det skal være den første bilen på markedet med selvkjøring nivå 3 (se faktaramme under artikkelen). Og blant flere av attributtene de skryter av er en egen automatisk parkeringskontroll og trafikkork-pilot (under 60 km/t).

- Audi presiserer at A8 kan gjøre mer enn alle andre biler på markedet i dag, at denne bilen går lenger som selvkjørende enn noen av konkurrentene noengang har gjort, forteller Skillebæk.

Flere skrytebilder fra Audi:

NY AUDI A8: Slik ser den nye premiumbilen ut. Foto: Audi

Foto: Audi

Svær bil

Den luksuriøse sedanmodellen måler 5,17 meter i lengde, som standardversjon. A8 L har 13 centimeter lengre avstand mellom front- og bakakselen og måler hele 530 centimeter totalt. Sammenlignet med forgjengeren har den fått vesentlig større innvendig lengde i begge versjoner, melder Audi.

PS: 19. juli får vi se svaret fra konkurrenten Mercedes, når premiumbilen S-klasse i fornyet utgave har sin verdenspremiere.

LES OGSÅ:
Over 1.000 Audi-biler tilbakekalles i Norge
To av tre mener BMW-sjåførene er verst
Det blir snart elmotor i alle Volvos nye biler

De fem nivåene av autonomi

Det internasjonale standardiseringsbyrået SAE har definer følgende nivåer av autonomi for kjøretøy:

Nivå 0: Automatiske systemer gir varsler, men har ingen grad av kjøretøykontroll.

Nivå 1: («Hands on»): Føreren og automatiske systemer deler kontrollen over bilen. Et eksempel er adaptiv cruise control (fartsholder), der føreren kontrollerer styringen og bilen kontrollerer hastigheten. Parkeringsassistent, der kjøretøyet kontrollerer rattutslagene og føreren hastigheten, er et annet eksempel, likeså filkjøringsassistent, der bilen korrigerer med rattet dersom bilen er i ferd med å skjære ut av filen. Føreren må til enhver tid være klar til å ta kontroll over alle funksjoner.

Nivå 2: («Hands off»): Hands off bør ikke tas bokstavelig, men det indikerer at det automatiserte systemet kan ta full kontroll over kjørefunksjonene gass, brems og styring. Føreren må ha kontroll over kjøringen og være klar til å gripe inn øyeblikkelig hvis systemene svikter. Hendene på rattet er oftest et krav i nivå 2.

Nivå 3: («Eyes off»): Føreren kan trygt ta oppmerksomheten bort fra kjøringen, eksempelvis for å tekste eller se på video. Kjøretøyet vil ta seg av situasjoner som fordrer øyeblikkelig handling, som nødbremsing. Likevel må føreren være beredt til å gripe inn innen en bestemt tid, spesifisert av bilprodusenten, når kjøretøyet varsler om det.

Nivå 4: («mind off»): Som nivå 3, med unntak av at førerens beredskap ikke er noe krav. Det vil si at fører kan sove eller forlate førersetet. Slik autonom kjøring kan kun foregå innenfor definerte områder/geografiske avgrensninger, eller spesielle situasjoner som kø og trafikkork. Utenom områdene eller situasjonene, må kjøretøyet kunne stanse kjøringen og parkere trygt dersom føreren ikke selv tar kontroll.

Nivå 5: («wheel optional»): Rattet kan være overflødig. Ingen menneskelig inngripen kreves. Eksempel: En robot-taxi.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer