Volvo er ett av de mest populære bilmerkene i Norge. Svenskene har en stor tilhengerskare her i landet, og med kvalitetsløftet fra de kinesiske eierne har de også brutt seg inn i premiumsegmentet, blant merker som Audi, BMW og Mercedes-Benz.
Samtidig som søstermerket Polestar (2) har markert seg som en meget populær elbil, står Volvo i Norge for de andre, tredje og fjerde mest populære ladbare hybrid-modellene i 2020. De er kun slått av bestselgeren Mitsubishi Outlander PHEV - som nå dessverre blir tatt av markedet.
Mest nyregistrerte ladbare hybrid 2020
# | Modell | Antall |
1. | Mitsubishi Outlander | 2889 |
2. | Volvo XC60 | 1585 |
3. | Volvo XC40 | 1174 |
4. | Volvo V60 | 927 |
10. | Volvo XC90 | 688 |
21. | Volvo V90 | 363 |
25. | Volvo S60 | 221 |
Tabellen viser antall registrerte nybiler fram til og med september 2020. Kilde. OFV
Ladbare Volvo XC40 T5 kom imidlertid ikke i gang for fullt før i slutten av første kvartal, men har likevel markert seg. Dette er en bil administrerende direktør Håkan Samuelsson håper skal slå an som en bestselger blant urbane familier.
Har Samuelsson grunn til å være optimistisk? La oss ta en nærmere titt.
Ny test-serie
Med denne artikkelen fortsetter Dinside vår nye serie biltester, med et særlig familieperspektiv.
- Hvor bra er bilen tilpasset småbarnsfamilier, med ett eller flere barn?
- Hvor praktisk er bilen?
- Er dette et godt kjøp?
Her tester vi de mest populære familiebilene på det norske markedet i dag. Derfor blir det stort sett stasjonsvogner og SUV-er, men gjerne både fossildrevne, elektriske og hybriddrevne biler.
Nok for fire
Man sitter i alle fall godt i en Volvo - også i vår XC40. Den innvendige plassen oppleves også som bra. Undertegnede på 184 centimeter sitter godt bak seg selv, mens «mor» opplever at også plassen i baksetene er komfortabel - også mens ungen i barnesetet trenger tilsyn.
Det nevnte barnesetet (vi har Izi Twist I-Size fra Besafe, for barn opptil 18 kilo, i vår test) stjeler naturligvis noe plass fra passasjeren foran, men ikke mer enn det er å forvente.
Det er totalt to Isofix-fester. Det vil si at begge er i baksetene, mens framsetet ikke har det montert.
Som Dinside har skrevet tidligere kan de høye dørsidene baki gjøre at det kan bli vanskelig å se ut, uten hjelp av veldig tjukke puter.
Romslig
Aller bakerst er det plass til 460 liter med bagasje. Om vi deler opp barnevogna i deler klarer vi å få plass til både den og en stor koffert, selv om det ikke blir helt optimalt.
Baksetene kan dessverre bare legges ned i 40/60-deling (vi ønsker alltid muligheten til å kunne legge ned midtsetet - 40/20/40). Da avsløres et bagasjerom på hele 1336 liter - mer enn nok til å frakte noen mindre bokhyller fra Ikea, men neppe stort nok til de største oppgavene.
Da må man fram med hengeren, og med et semielektrisk hengerfeste (tilvalg; 10 900,-) kan bilen dra en vekt på 1800 kilo.
XC40 har naturligvis Volvos skiluke. Her er det imidlertid ikke veldig mye plass, om for eksempel to eller flere har lyst til å stå på slalåm samtidig.
Bakkeklaring på hele 211 mm er tilstrekkelig, men mange nordmenn vil nok savne firehjulstrekk.
Sterk nok
Den ladbare hybriden vi kjører kombinerer en 3-sylindret 1,5 liters bensinmotor på 180 hester og 265 Nm, med en elektrisk motor på 82 hk og 160 Nm.
Samlet effekt på 262 hk og 425 Nm gjør T5 til den sprekeste XC40 før el-versjonen med 408 hk kommer på markedet, forhåpentligvis i løpet av året.
0 til 100 km/t på 7,3 sekunder går naturligvis tregere enn de fleste elbiler i samme klasse, men sørger likevel for nok avspark ut på trafikkerte veier eller i forbikjøringer. Toppfarta på 205 km/t er også mer enn hva samtlige Volvo-eiere kommer til å forsøke seg i nærheten av.
Hva med batteriet?
Batteriet er ikke proppet med energi. 9,7 kWt er nok til en WLTP-rekkevidde på 38 kilometer. Da er det ikke rart vi merker at batteriet går relativt raskt tom for strøm.
Er det ikke for langt å kjøre tur-retur hjemmefra til jobb, via barnehagen, kan naturligvis 38 kilometer være nok til hverdagsbruk. Da er dette bedre butikk.

Kronene triller
Volvo tilbyr tre utstyrspakker på bilene sine. Rimeligste er Momentum (fra 470 000,-), mens luksuriøse Inscription og sporty R-Design begge koster fra 520 900 kroner.
Da har vi inkludert adaptive cruiscontroll - et must for mange - parkeringsassistent, «high performance audio», oppvarmede bakseter (i tillegg til foran), R-Design-detajer, tonsoners klimaanlegg, avkjølt hanskerom med mer.
I tillegg har vår bil teknikkpakke «Pro» til en rabattert pris á 21 900 kroner. Her er ryggekamera, automatisk dimming av speil, navigasjon med samtidsoppdatert trafikk, blindsonevarsler, svingbare led-lys, induksjonslader av mobiltelefon og ekstra USB-uttak for smarttelefon.
Lastepakken til 3900 kroner inkluderer dessuten elektrisk bakluke, poseholdere og 12 volts-uttak baki, samt oppbevaringsskuff under førersetet. På toppen av det hele har Volvo lagt på et sett 19 toms piggfrie vinterhjul til 31 875 kroner.
Alt dette, samt noe småplukk, gjør at vi til slutt kjører rundt i en kostbar liten SUV til 598 975 kroner, før prisen for frakt og levering blir lagt på toppen.

Er den verdt pengene?
Da blir prisen faktisk ett av de store ankepunktene mot denne bilen. Å starte over 500 000 kroner er mye for en bil på denne størrelsen - spesielt med tanke på de attraktive elbilene som nå har lagt seg i samme prisklasse.
Og mange vil nok vente på den elektrisk versjonen av XC40 også, som koster omtrent det samme - men som trolig har mer utstyr inkludert.
Testresultat
Volvo XC40 T5 Recharge
Premium og urban familiebil
Komfortabel
Dyr med tanke på plass
Mindre attraktiv enn ren strøm (som kommer)
Andre biler i denne testserien
Konklusjon
Som en mindre og urban SUV er XC40 T5 en herlig bil, som vi trygt kan anbefale til småbarnsfamilier, om de kan og vil ta seg råd.
Baksiden er nemlig prisen - og selvfølgelig plassen, om familiestørrelsen er større enn A4 (to barn). Men de aller mest urbane vil nok savne ren strøm - og den er bare måneder unna.
Volvo XC40 Recharge Pure Electric (P8) kommer nemlig snart. Og den vil nok Håkan Samuelsson få enda mer ut av.
Volvo XC40 T5 Twin Engine R-Design
Bensinmotor: | R3 Bensin Turbo |
Slagvolum: | 1477 ccm |
Effekt - o/min : | 180 hk / 5800 |
Dreiemoment - o/min: | 265 Nm / 1500 |
Elmotor : | 82 hk / 160 Nm |
Batteri: | 9,7 kWt |
Systemeffekt | 262 Hk / 425 Nm |
Drivlinje: | 7-trinns dobbeltclutch. Forhjulstrekk |
Akselerasjon (0-100 km/t): | 7,3 sek |
Toppfart: | 205 km/t |
Forbruk WLTP: | 0,25 l/mil |
CO2-utslipp WLTP: | 57 g/km |
Tankvolum: | 48 liter |
Mål (l/b/h): | 445/186/165 |
Akselavstand: | 270 cm |
Dekkdimensjon: | 235/60R18 |
Bagasjerom: | 460/1336 liter |
Egenvekt: | 1800 kilo |
Hengervekt: | 1800 kilo |
Pris fra (R-Line): | 520 900,- |
Pris Testbil: | 598 975,- |
Kilder: Volvo / OFV