Toyota Yaris Cross

Den tøffe lillebroren

Toyota RAV4 er den eneste ikke-elektriske bilen som har klart å konkurrere med elbilene i Norge. Snart kommer den tøffe lillebroren Yaris Cross Hybrid.

LITEN MEN TØFF: I motsetning til de fleste SUV-ene i denne klassen, kommer Toyota Yaris Cross også med firehjulstrekk. Som lillebror til populære Rav4, blir dette en spennende nykommer. Foto: Toyota
LITEN MEN TØFF: I motsetning til de fleste SUV-ene i denne klassen, kommer Toyota Yaris Cross også med firehjulstrekk. Som lillebror til populære Rav4, blir dette en spennende nykommer. Foto: Toyota Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det drøyer fortsatt et halvt års tid før Toyota kommer med sin første elbil. I mellomtida kan japanerne takke sine hybridbiler og et godt utvalg av SUV-er for at de fortsatt henger svært godt med i kampen mot alle de elektriske bilene i Norge.

Mange kjenner småbilen Yaris Hybrid fra før. Nå kommer den i en høyreist SUV-utgave. Denne uka starter de første offisielle prøvekjøringene av Yaris Cross, som den heter. I oktober får de første norske kundene bilene sine. Mye er forandret.

KOMMER I 2022: Det tar fortsatt et års tid før Toyotas nye elbil er klar for norske veier. Bilen er en SUV på størrelse med dagens Rav4 og familielikheten er slående. Foto: Toyota Vis mer

Betydelig større

For det første blir Yaris Cross større. Den er 4,18 meter lang, mot dagens Yaris som er 3,94. Den blir også ni centimeter høyere, noe som gjør at du får en litt høyere og mer oversiktlig kjørestilling.

I tillegg får Cross-utgaven et betydelig større bagasjerom. Det øker fra 286 til 390 liter. Bilen vil fortsatt være for liten for en familie med barn, men bør være svært attraktiv for et par, med for eksempel hytte på fjellet.

VOKSEN YARIS: Yaris Cross Hybrid blir betydelig større enn lille Yaris Hybrid som vi kjenner fra norske veier siden mange år tilbake. Også plassen i bagasjerommet er mye større. Foto: Toyota
VOKSEN YARIS: Yaris Cross Hybrid blir betydelig større enn lille Yaris Hybrid som vi kjenner fra norske veier siden mange år tilbake. Også plassen i bagasjerommet er mye større. Foto: Toyota Vis mer

Elektrisk firehjulstrekk

Det meste av den ekstra høyden i Yaris Cross kommer nemlig fra høyere bakkeklaring. Det er en stor fordel under kjøring på dårlige veier og på vinterføre med mye snø.

I motsetning til de fleste andre SUV-er i denne klassen, som har tohjulstrekk, får du nå valget mellom forhjulstrekk og firehjulstrekk på Yaris Cross.

Bilen har en elektrisk type firehjulstrekk, der bakhjulene automatisk kobles inn med en relativt kraftig elektrisk motor, når kjøreforholdene gjøre det påkrevet. Dette vil gi kraftig forbedret framkommelighet, ikke minst på vinterføre.

Hybrid, selvfølgelig

Yaris Cross kommer bare som hybrid i Norge. Det vil si at den har bensinmotor med tre sylindrer på 90 hester og en elmotor på 80 hester, som jobber sammen på en mest mulig effektiv måte.

Drivverket kan maksimalt levere 116 hester til drivhjulene. Med et dreiemoment på 145 newtonmeter, betyr det uansett bra med krefter i en relativt liten bil. Trinnløst automatgir er standard på alle hybrider.

HYBRID SELVFØLGELIG: Yaris Cross kommer bare som hybrid til Norge. Det betyr en bensinmotor, en elmotor og et trinnløst automatgir som jobber sammen på en mest mulig effektiv måte. Foto: Toyota
HYBRID SELVFØLGELIG: Yaris Cross kommer bare som hybrid til Norge. Det betyr en bensinmotor, en elmotor og et trinnløst automatgir som jobber sammen på en mest mulig effektiv måte. Foto: Toyota Vis mer

Liten prisforskjell

På utgaven med firehjulstrekk, som vi tipper kommer til å bli den mest solgte i Norge, betyr det et forbruk på rundt 0,46 liter på mila og et CO2-utslipp på 105 gram per kilometer. For utgaven med forhjulstrekk, vil forbruket være litt mindre.

Årsaken til at vi tror at utgaven med firehjulstrekk blir den mest solgte, er at prisforskjellen på de to utgavene er relativt liten. Med tohjulstrekk starter prisen på 313 900 kroner, mens utgaven med firehjulstrekk starter på 343 800 kroner.

Utstyret teller

De rimeligste utgavene har Toyotas Safety Sense sikkerhetspakke, takreling og automatisk klimaanlegg. Den mangler for eksempel LED hovedlys, parkeringssensorer foran og bak og varme i frontrute og ratt. For å få dette, pluss navigasjonsanlegg, panoramatak, bedre lydanlegg og så videre, må du opp et hakk eller to i utstyrsnivået.

Toppmodellen av Yaris Cross med firehjulstrekk koster 436 900 kroner.

Tekniske data Toyota Yaris Cross Hybrid

Drivverk:Bensin hybrid/4 WD
Girkasse:Trinnløs
Motorer:3 syl. bensin/elektrisk
Ytelse:91 hk/80 hk – tolalt 116 hk
Dreiemoment:145 NM v
CO2-utslipp:105 g/km
Forbruk:0,49 l/mil
L/B/H:4,18/1,99/1,59 m
Bagasjerom:390 lit.
Egenvekt:1270 kg
Pris:Fra 343 800,- (Billigst m/2WD kr 313 900,-)

Kilde: Toyota

I OKTOBER: De første kundene får sin Yaris Cross i oktober. Foto: Toyota
I OKTOBER: De første kundene får sin Yaris Cross i oktober. Foto: Toyota Vis mer

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer