Land Rover Defender

Den var ikke død allikevel

Defender gjenoppstår.

DEFENDER: Mange ble lei seg da Defender gikk i graven. Har du usannsynlig mye penger, kan du fortsatt kjøpe ny, etter at Jaguar Land Rover kjøpte «tuneren» Bowler. Foto: Bowler
DEFENDER: Mange ble lei seg da Defender gikk i graven. Har du usannsynlig mye penger, kan du fortsatt kjøpe ny, etter at Jaguar Land Rover kjøpte «tuneren» Bowler. Foto: Bowler Vis mer
Publisert

Det vakte sterke følelser da Land Rover meddelte at de skulle slutte å produsere selve DNA-et Defender. Bilen var strengt tatt overmoden for utskiftning, etter å bare ha blitt forsiktig oppgradert gjennom 70 år, men var samtidig en av bilverdenens største ikoner.

Den siste Defenderen rullet av produksjonslinjen i Sollihull 29. januar 2016.

Det resulterte i rekordsalg på slutten og tre kule spesialmodeller. I tillegg kjøpte Land Rover Classic inn 150 gamle biler, strippet dem helt ned, monterte nytt drivverk og 5 liters V8 og ble solgt som nye med egen plakett på bakskjermen og på skjermene.

BØLLE: Linjene er intakte, men man lukter, bare på skjermbreddene og den perforerte synlige rammekonstruksjonen, at dette er brutale greier. Det er beundringsverdig at man fortsatt har de fleste proporsjoner intakt. Foto: Bowler
BØLLE: Linjene er intakte, men man lukter, bare på skjermbreddene og den perforerte synlige rammekonstruksjonen, at dette er brutale greier. Det er beundringsverdig at man fortsatt har de fleste proporsjoner intakt. Foto: Bowler Vis mer

Nå er den nye på plass og skal være den mest terrengvennlige bilen Land Rover har i sitt store SUV-sortiment.

Bowler kjøpt opp

De som kjenner sin Land Rover-historie, kjenner også til firmaet Bowler. De er som Brabus for Mercedes, AX Schnitzer for BMW og ABT for Audi.

SPREKING: 575 hester i Defender er egentlig helt uhørt og lukter Mercedes-AMG G63. Men her har man lagt vekk all luksus og satser på fart ... over alt. Foto: Bowler
SPREKING: 575 hester i Defender er egentlig helt uhørt og lukter Mercedes-AMG G63. Men her har man lagt vekk all luksus og satser på fart ... over alt. Foto: Bowler Vis mer

Bowler ble grunnlagt i 1985 og har bygget ekstreme bygg siden den gang. Etter hvert begynte de å tilby deler og kit til kunder også. Etter at Land Rover stoppet produksjonen, har det ikke kommet nye modeller derfra, men etter at firmaet ble kjøpt opp av Jaguar Land Rover i 2019, har det skjedd ting.

Nå vises prosjektet CSP 575 med det klassiske karosseriet til Defender 110. Navnet antyder at den har Land Rovers V8 på 575 hester. Det er lite informasjon om bilen ennå, annet enn at den har Bowlers egen drivlinje og skal ha plass til fire personer.

DEN NYE: Vi har testet nye Defender. Sjekk hva vi synes her. Video: Rune M. Nesheim Vis mer

Ut fra bildene er det ingen tvil om at det ikke er mye igjen av gamlingen under det klassiske skallet. Den står på en helt ny og kraftigere ramme i stål med helt annet hjuloppheng. Sikkerheten under den skjøre originale konstruksjonen er ivaretatt med kraftig bur rundt passasjerene.

Rammen er opprinnelig fra konkurransebilene, men vogna skal være mer tilpasset bruk på veien og får både bagasjerom og klimaanlegg.

ALT NYTT: Det er i grunn bare utseendet som er gjenkjennbart på Bowler. Man ser tydelig at man har vært kompromissløse når det gjelder lettvekt og vridningsstyrke når man kler av bilen og ser på rammekonstruksjonen. Foto: Bowler.
ALT NYTT: Det er i grunn bare utseendet som er gjenkjennbart på Bowler. Man ser tydelig at man har vært kompromissløse når det gjelder lettvekt og vridningsstyrke når man kler av bilen og ser på rammekonstruksjonen. Foto: Bowler. Vis mer

Ifølge Jaguar Land Rover har produsentene utviklet en rekke modeller som en del av selskapets Special Vehicle Operations allerede.

I første omgang vil modellen bli produsert på Bowlers hovedkvarter i Derbyshire Storbritannia, i et lite opplag. Veiledende priser for den nye modellen er på over 200.000 pund. Med norske, miljørettede avgifter, er det tvilsomt om vi noen gang ser en Bowler på norske skilter, med mindre det kommer folkeligere modeller etter hvert.

PS: Husk å stemme på din favoritt til Årets bil.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer