Det vakte sterke følelser da Land Rover meddelte at de skulle slutte å produsere selve DNA-et Defender. Bilen var strengt tatt overmoden for utskiftning, etter å bare ha blitt forsiktig oppgradert gjennom 70 år, men var samtidig en av bilverdenens største ikoner.

TEST av klassikeren: Land Rover Defender LXV
Den siste Defenderen rullet av produksjonslinjen i Sollihull 29. januar 2016.
Det resulterte i rekordsalg på slutten og tre kule spesialmodeller. I tillegg kjøpte Land Rover Classic inn 150 gamle biler, strippet dem helt ned, monterte nytt drivverk og 5 liters V8 og ble solgt som nye med egen plakett på bakskjermen og på skjermene.

Nå er den nye på plass og skal være den mest terrengvennlige bilen Land Rover har i sitt store SUV-sortiment.
Bowler kjøpt opp
De som kjenner sin Land Rover-historie, kjenner også til firmaet Bowler. De er som Brabus for Mercedes, AX Schnitzer for BMW og ABT for Audi.

Bowler ble grunnlagt i 1985 og har bygget ekstreme bygg siden den gang. Etter hvert begynte de å tilby deler og kit til kunder også. Etter at Land Rover stoppet produksjonen, har det ikke kommet nye modeller derfra, men etter at firmaet ble kjøpt opp av Jaguar Land Rover i 2019, har det skjedd ting.

Bilnyhet gjør Land Rover rasende
Nå vises prosjektet CSP 575 med det klassiske karosseriet til Defender 110. Navnet antyder at den har Land Rovers V8 på 575 hester. Det er lite informasjon om bilen ennå, annet enn at den har Bowlers egen drivlinje og skal ha plass til fire personer.
Ut fra bildene er det ingen tvil om at det ikke er mye igjen av gamlingen under det klassiske skallet. Den står på en helt ny og kraftigere ramme i stål med helt annet hjuloppheng. Sikkerheten under den skjøre originale konstruksjonen er ivaretatt med kraftig bur rundt passasjerene.
Rammen er opprinnelig fra konkurransebilene, men vogna skal være mer tilpasset bruk på veien og får både bagasjerom og klimaanlegg.

Ifølge Jaguar Land Rover har produsentene utviklet en rekke modeller som en del av selskapets Special Vehicle Operations allerede.
I første omgang vil modellen bli produsert på Bowlers hovedkvarter i Derbyshire Storbritannia, i et lite opplag. Veiledende priser for den nye modellen er på over 200.000 pund. Med norske, miljørettede avgifter, er det tvilsomt om vi noen gang ser en Bowler på norske skilter, med mindre det kommer folkeligere modeller etter hvert.
PS: Husk å stemme på din favoritt til Årets bil.