De har reddet livet til tusenvis av bilpassasjerer i ulykker verden rundt. Men kollisjonsputene fra den japanske underleverandøren Takata har også blitt et mareritt for mange av de største bilprodusentene i verden.
Noen av putene kan nemlig ha en feil som medfører at selve utløser-mekanismen til kollisjonsputen sprekker og slynger metallbiter mot passasjerene i bilen. Noen av putene er også blitt utløst uten at bilen har vært innblandet i en kollisjon.
26 drept
Ukontrollert utløsning av disse kollisjonsputene har siden 2009 ført til 17 dødsfall i biler fra Honda og Ford bare i USA, ifølge National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA). Over hele verden er det snakk om minst 26 dødsfall og mer enn 290 alvorlige skadde på grunn av dette.
Det siste tilfellet som Honda nå bekrefter, skjedde i Mesa, Arizona 20. august - der sjåføren i en 2002-modell Honda Civic omkom på grunn av metallbiter som ble slynget inn i kupeen.
For 19 bilprodusenter over hele verden, som har brukt kollisjonsputer fra Takata, er denne alvorlige feilen blitt et mareritt. Rundt 100 millioner biler er kalt tilbake for å bytte ut putene.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger