Oi, tenker du - hva i all verden er dette for slags bil?
Du er ikke den første til å stille deg spørsmålet. Elbilen Honda e - ja, e-en er en del av navnet - har fått stor oppmerksomhet i motormiljøer siden det ble klart at dette var mer enn bare en såkalt konseptbil.
Den knøttlille japaneren skiller seg ut på mange måter, inspirert av klassikeren Honda Civic og andre små kupeer fra 70- og 80-tallet, og manges tanker går nok i tillegg til de første generasjonene av VW Golf (Mk1) og VW Polo.
Men har en slik liten retro-tass noe å gjøre på markedet i dag? Det skal vi se litt nærmere på …

Sikter høyt
Honda mener i alle fall at elbilen har noe her å gjøre, til tross for at salget ikke har tatt helt av ennå. I Norge hadde de håper på å selge så mye som et par tusen i løpet av det første året.
Etter at de tre første første eksemplarene ble registrert i april-mai (trolig testbiler til importøren), har de innen utgangen av september imidlertid ikke registrert mer enn totalt 70 biler, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV). Det gjør Honda e til den 126. mest nyregistrerte bilen i Norge i år.
De labre tallene gir Honda først og fremst corona-pandemien «æren» for - samt litt manglende omtale. Bestilles bilen i dag, vil du ikke få den før i januar-februar neste år.
Det vil si at registreringstallene bør begynne å skyte litt fart snart, om Honda skal klare å nærme seg «noen tusen».
Honda e-salget i Norge
apr | mai | jun | jul | aug | sep |
1 | 2 | 18 | 7 | 17 | 25 |
LANGT UNNA: Antall registrerte Honda e i Norge i 2020, per måned. Totalen på 70 er langt unna et par tusen, som importøren hadde håpet på. Kilde: OFV
Plass og interiør
Med 3894 centimeter på strømpelesten er Honda e kortere enn de fleste moderne biler, men faktisk likevel større enn de nevnte veteranene.
Bilen skiller seg også ut med et minimalistisk interiør, som bidrar til ganske så bra romfølelse innvendig - i hvert fall for mennesker. De som tilhører koffert- og bagasje-, og handlenettrasen vil derimot føle seg veldig inneklemt.
Plassen helt bak seteraden rommer nemlig bare 171 liter. Dermed er det ikke plass til mye mer enn de daglige handleposene fra nærbutikken.
Legges setene derimot ned, åpenbarer det seg plutselig et rom på 857 liter. Da er det nesten stort nok til at et par personer kan innta en uhøytidelig lunsj halvt liggende baki der, med ryggen mot framsetene.
Men hva med frunken, sier du? Vel, da vi åpnet panseret åpenbarte det seg det null rom, men det som nærmest ser ut som en motor på en tradisjonell fossil-bil.
Honda har også designet et bittelite rom under bagasjeromplata, hvor det er meningen at de to medfølgende ladekablene skal ligge. Men i beste fall greier nok ryddige mennesker å få plass til den ene ledningen, uten at det får plata til å ligge ujevnt og skeivt.

En helt unik og spennende elbil
Plass for familier?
Vi lar oss imponere over hvor mye plass det er i framsetene. Blant annet takket være den minimalistiske midtkonsollen er det et hav av plass til beina. Plassmessig kan vi oppsummere med at det er relativt bra plass for opptil fire personer inni bilen - selv om sjåføren må sitte relativt bredt med beina «bak seg selv», i baksetet.

Og så til spørsmålet ingen stiller seg; er dette en familiebil? Svaret gir seg selv, men Dinside har i det minste gitt tanken et lite forsøk.
På dagstur - med spedbarn, partner og barnevogn - er det fullt mulig å klare seg med Honda e. Mens liggedelen av vogna faktisk fikk plass i bagasjerommet, la vi understell og hjul foran passasjersetet.
Bak det samme setet forsøkte babyen å kose seg så godt det lot seg gjøre, mens mor inntok plassen bak føreren.
Eksperimentet gikk greit, men etterpå var familien likevel 100 prosent enige om å ikke investere i Honda e som familiebil …

NÅ: Fartssperre i alle nye biler
Urban og praktisk
Siden dette er en liten bil, og at akselavstanden følgelig ikke er på mer enn 2,5 meter, har Honda e også lavt tyngdepunkt og en snerten svingradius (4,3 m). Det er veldig hendig i byen - spesielt om du kjører deg litt vill i Oslo sentrum, møter innkjøring forbudt-skilt og må snu i trange gater. Ikke at vi hadde behov for det, altså …
Effekt på 154 hestekrefter (for Advance - standard er 136 hk) og et dreiemoment på 315 Nm oppleves ikke som for mye, heller ikke på en liten elektrisk bil på 1525 kilo. At den har elbilens fordel med å slippe fri alle kreftene med en gang, hjelper heldigvis veldig godt på.
Dermed når Honda e 100 km/t fra stillestående på godkjente åtte sekunder. Det er et stykke bak de aller kjappeste, men det er nok til å komme seg raskt inn på en trafikkert vei eller til å gjøre trygge og effektive forbikjøringer ved behov.
Når speedometeret når 150 km/t nekter bilen å tilby mer juice - ikke at det gjør noe, da det er godt over tillatt hastighet på offentlige norske veier.
Lading og strøm
Det punktet Honda e kanskje skuffer mest på, er batteripakken. 35,5 kWt er ikke nok til mer enn 220 km offisiell WLTP-rekkevidde. Ut fra våre erfaringer bør du ikke alltid forvente å nå 20 mil, uten å ha tatt et ladestopp på veien.
Siden batteriet er så lite tar det selvfølgelig ikke så lang tid å hurtiglade det heller - spesielt om du finner en lader som tilbyr de 100 kW som er «limiten» til Honda e. Potensielt skal bilen da kunne fullades i løpet av bare en halvtime.
Rekkevidden vil nok ikke være noe stort problem om bilen kun skal benyttes til det den er ment som - en urban bybil. Men om du en sjelden gang har tenkt deg på en norgesferie, byr det naturligvis på mer ladestress, siden bilen må lades mange ganger på turen.
Honda mener det ikke skal være noe problemer knyttet til ladekontakten, som er plassert midt oppå panseret. Det er likevel knyttet noe spenning til hvordan denne løsningen vil fungere gjennom en våt og kald norsk vinter.
Utstyr og pris
Prisen for en allerede godt utstyrt Honda e starter på 266 200 kroner i Norge. Vår bil, Honda e Advance starter på 294 900 kroner (vår testbil).
Blant standardutstyret i basismodellen kan vi blant annet nevne kamerasystem i «sidespeilene» - det er tilvalg i en dyr premiumbil som Audi e-tron - ryggekamera, adaptiv cruisekontroll, intelligent hastighetsbegrenser, trafikkskiltgjenkjenner, parkeringssensorer foran og bak, ytterligere tre skjermer (én for instrumenter, pluss to for infotainment, seks høyttalere, sotede ruter bak og to medfølgende ladekabler.
I Honda e Advance får du i tillegg sterkere motor, parkeringshjelp, ytterligere ett kamerasystem (midtspeilet), blindsonevarsling, større felger, oppvarmet frontrute og ratt, premium lydanlegg med sju høyttalere pluss subwoofer.
Det som kanskje irriterer litt er at bilen leveres i den gulgrønne fargen (Charge Yellow) som standard - ikke lanseringsfargen hvit, som i ærlighetens navn kler den mye bedre. For å få hvit, svart, mørk grå eller blå Honda e må du dermed ut med 7000 kroner. Rød er ikke et alternativ.
«… om du er av dem som elsker utseendet på Honda e og du ser at den tikker av i de riktige boksene for hva du ser etter, skjønner vi godt om du ikke greier å stå imot dette spenstige elbilkjøpet» – Dinside
Konkurrenter
Med andre ord gjør utstyret det enklere å forstå at prisene ikke starter under 200 000 kroner, som noen andre små elbiler faktisk gjør. Ingen av dem kan sies å kunne konkurrere med det som tilbys i Honda e.
Av ekte konkurrenter kan vi nevne Mini Cooper SE (en anerkjent retro-bil i helelektrisk utgave fra 272 000,-), Mazda MX-30 (fra 239 000,-), VW ID.3 (fra 342 400,-), BMW i3 (fra 287 180,-) og Nissan Leaf (fra 288 000,-).
Testresultat
Annerledes
Gøyale kjøreegenskaper
Godt utstyrt
Kort rekkevidde
Lite lagringsplass
Relativt kostbar
Konklusjon
Vi må bare si det igjen. Med Honda e er du i alle fall sikret oppmerksomhet. Den lille elbilen gir deg potensielt mye moro. Den er leken og meget praktisk til bykjøring - enkel å parkere og med kort svingradius.
Baksiden av medaljen er at bilen har lite lagringsplass, samtidig som rekkevidden også er av det sparsommelige slaget. Dessuten er Honda e ganske dyr, med tanke på størrelse. Prisen kan imidlertid forsvares med tanke på alt utstyret som er med.
Et objektivt terningkast rekker til en firer, men om du er av dem som elsker utseendet på Honda e og du ser at den tikker av i de riktige boksene for hva du ser etter, skjønner vi godt om du ikke greier å stå imot dette spenstige elbilkjøpet.
Spesifikasjoner Honda e Advance
Motor: | Elektrisk |
Hjuldrift: | Bak |
Effekt: | 154 hk |
Dreiemoment: | 315 Nm |
Akselerasjon (0-100 km/t): | 8,3 sek. |
Toppfart: | 150 km/t |
Batteri: | Litium-ion |
Kapasitet | 35,5 kWt |
Ombordlader: | 6,6 kW |
Hurtiglading: | 50 kW |
Ladetid hurtiglading: | 31 min. |
Oppgitt forbruk: | 1,72 kWt/mil |
Oppgitt rekkevidde: | 222 km |
Antall sitteplasser: | 4 |
Bagasjerom: | 171 / 857 liter |
Akselavstand: | 253 cm |
Svingradius: | 4,3 m |
Hjuldimensjon: | 205/45 ZR 17 |
Mål (l/b/h): | 389/175/151 cm |
Egenvekt: | 1520 kg |
Pris testbil: | 294.900 kroner |