Det svimler for øynene og man mister følelsen i beina. Folk skriker i bilen. Man kan rett og slett lett bli uvel. Elbilens paradegren nummer en er gjennomført. Akselerasjon fra 0-100 kilometer i timen på litt over tre sekunder.
Måleenheten har vært viktig siden bilens over 100 år lange historie. Den var mer logisk da alle familiebiler hadde 25 hestekrefter og knapt nådde 100, men har nærmest vært en forbannelse for de lynraske med tredobbel toppfart. 0-100 viser da ikke lenger bilens potensiale. Det er først etter dette at nåla har passert 100 de motorsterke kommer til sin rett.
0-100 er likevel viktig
Men med elbilens inntog har den plutselig fått ny relevans. De er som skapt øvelsen. Eksplosiv kraft. Alt på en gang. Man trenger ikke tenke på turtall og perfekte giringer. Tesla Model S ga flathånda til alle biler da den kom i 2012. Familiebilen kjørte fra alle superbiler fra stillestående og har bare blitt kjappere med årene.
Og nå er Porsche her med sin første elbil. Vi står med begge bena plantet på gass og brems. Launch Control lyses i det digitale instrumetpanelet og vi blir kastet avgårde når vi slipper gassen. 3,2 sekunder senere er det gjort.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger