Den britiske bilprodusenten Lotus kaster seg nå inn i hyperbilsirkuset og har lagd en reell konkurrent til Tesla Roadster.
Deres splitter nye Evija skal få ikke mindre enn 2000 hestekrefter og et dreiemoment 1700 Nm. Det betyr rakett-akselerasjon – bare på strøm.
«Den første»
Evija betyr «den første som eksisterer», og dette er også Lotus' første hyperbil. Det er også den første bilen fra merket med en elektrisk drivlinje.

Drømmer om norsk super-elbil i 2023
Designen er inspirert av både flyindustrien, racerbiler - og naturen, skal vi tro designsjefen Russell Carr hos Lotus Cars.
– I løpet av den innledende designfasen brukte vi mange timer på å studere bilder av geologiske former – bergarter som hadde blitt hugget av naturen gjennom århundrene. Vi tror vi har fanget disse vakre, spennende og elementære linjene i Evija, sier han.
To lufttunneler gjennomhuller karosseriet på bakenden av bilen. Disse skal hjelpe med aerodynamikken slik at luftstrømmer presser bilen ned mot veien i høye hastigheter.
Slike såkalte Venturi-tunneler finnes blant annet på bilene som deltar i det berømte Le Mans-løpet. Flere lufttunneler langs bilens sider hjelper til med å kjøle ned batteriet.
Chassiset er laget i helstøpt karbonfiber, og er produsert på samme måte som chassiset til dagens Formel 1-biler.
Totalvekt, uten fører eller passasjer, er 1680 kilo.


Formel 1-interiør
Interiøret er inspirert av Formel 1-biler, ispedd en god dash 60-/70-talls sportsbil.
Saksedørene lukkes via et kontrollpanel i taket, og skal gi føreren et hint av 60-tallets sportsbiler. Elementer som synlig karbonfiber på interiøret og et Formel 1-inspirert ratt, skal ta føreren tilbake til nåtiden.
Evija har det produsenten kaller et «skibakke»-panel mellom setene, som skal gjøre det enkelt å kontrollere blant annet bilens fem kjøremodus: Range, City, Tour, Sport og Track.

Lotus Elise (2002)
I tillegg kan funksjoner som infotainment, samtaler og klimaanlegg styres herfra. Bilen har også en skjerm foran føreren som gir informasjon om hastighet, batteriprosent og liknende.
For Lotus har det vært viktig at føreren skal føle seg «i ett» med bilen, og de har designet innsida av kupeen med dette i tankene.
– Kjernen av det som skal gjøre en Lotus fristende, er at føreren skal føle seg helt synkronisert med bilen til enhver tid. De skal nesten føle at de har kledd den på seg, forklarer Russell Carr.


Batteri og rekkevidde
Bak setene sitter et batteri på 2000 kW som gir kraft til de fire motorene som igjen er plassert ved hvert av hjulene.
Med hele 2000 hester og 1700 Nm gjør den 0-100 km/t på under tre sekunder. Ligger du i 100 og trykker fjøla i bånn, når du også 200 km/t på under tre sekunder.
Og slik fortsetter det... For 0 til 300 går også på bare ni sekunder! Du rekker med andre ord ikke å puste underveis i den elleville akselerasjonen.
Toppfarten på bilen skal være 340 km/t. Og på grunn av aerodynamikken og fire radiatorkjølere, skal den kunne holde denne farten i minimum sju minutter i Track Mode.

Vi har kjørt Lotus Evora
Rekkevidden er målt til 400 km etter WLTP-metoden, men dette forutsetter nok at man ikke har pedalen i bånn ...
– Med Lotus Evija har vi funnet en ekstremt effektiv elektrisk drivlinje som har muligheten til å levere en kraft man aldri har sett før. Både batteriet, motorene og girkassa leverer opptil 98 prosent effektivitet, og dette setter nye standarder for ingeniørkunsten, sier direktør for Lotus' sportsbil-ingeniører, Matt Windle.

Hyperrask lading
Ikke bare er Lotus Evija hyperrask, den har også muligheten for superrask lading.
Batteriet skal kunne motta hele 800 kW-lading, men med dagens ladetilbud, som tilbyr en makseffekt på 350 kW, får man foreløpig ikke utnyttet dette.
Men:
Når dette blir et tilbud kan man imidlertid glede seg til å fullade bilen på bare ni minutter. Med dagens 350 kW-ladere må man derimot vente 12 minutter før batteriet har 80 prosent, og 18 minutter før bilen er fulladet.

Svindyr - men utsolgt!
Bilen er utstyrt med et CCS2-uttak som er plassert i bakenden på bilen, beskyttet av et panel.
Pris og levering
Så hva må man ut med for å få dette fartsmonsteret i garasjen? Det er ikke småtteri.
Lotus vil bare produsere 130 eksemplarer, et tall som viser til bilens typenummer.
Bare for å kunne reservere en bil må du ut med 250.000 pund, noe som tilsvarer i underkant av 2,7 millioner norske kroner.
Da har du sikret deg plass i produksjonskøen. Når du skal signere den endelig kontrakten må du ut med svimlende 1,7 millioner pund - altså like over 18 millioner kroner.
Og når får du den? Ifølge Lotus skal bilen settes i produksjon til neste år, men noen endelig dato er ikke kjent.
Lotus' mål for Evija
Navn | Lotus Evija (Type 130) |
Drivlinje | Helelektrisk, Firehjulstrekk |
Motor | 2.000 hk (verdens kraftigste) |
Batteri | 70 kWt / 2.000 kW |
Moment | 1.700 Nm |
Akselerasjon (0-100 km/t) | >3 sek |
Akselerasjon (0-300 km/t) | >9 sek |
Toppfart | Over 320 km/t |
Rekkevidde (WLTP) | 400 km (blandet) |
Ladetid (350kW-lader) | 18 min |
Vekt | 1.680 kg |
Dimensjoner (l/b/h) | 4.459/2.000/1.122 mm |
Antall biler | Maks 130 |
Pris | Fra £1.700.000 |
Reservasjon | £250.000 depositum |
Produksjonsstart | 2020 |
